Wednesday, July 11, 2012

Nervöst möte och en fisketur

Efter tre dagars bildfärd med många pauser var vi äntligen på plats i Lapland. Vi välkomnades av alldeles underbart väder, jämfört med det som varit hemma.

Ska jag vara ärlig så var jag lite nervös över hur Dante skulle uppföra sig hemma hos mina morföräldrar som aldrig träffat honom, trots att han nu är 5 år (han har fått stanna hos hundvakt när jag åkt tidigare). De har själva haft många hundar, men alla har varit jakt-, vakt- och gårdshundar som bara varit inomhus när det varit olidligt kallt.

På nästan varje gård/hustomt där uppe finns en hund och de varnar ägarna när folk går förbi och följer med ut på jakt. Det är inget man bara gosar med och jag har lärt mig mycket om hundars beteende (även den hårda vägen) genom att handskas med denna typen av hund när jag var yngre. Min mormor hade berättat för en granne att hennes barnbarn snart skulle hälsa på och att hon har en hund utan päls. Han hade bara skrattat och sagt att "sådana finns inte ens". De som bara ägt "Ramboversionen" av hund - hur skulle de nu reagera när jag hade med mig en liten prickig griskossa utan hår, som inte ens skäller?

Eftersom Dante nu skulle bo inomhus med oss och detta var lite tabu, så ville jag ju självklart att han skulle bete sig uppfostrat och fint. Inte rusa fram- och tillbaka, riva i saker eller hoppa som han ibland gjort av glädje när vi hälsat på någon. Det kändes även som en slags eldprov för mig i min uppfostran. Hade jag lyckats, eller hade jag ingen koll när det var så många nya människor och ett nytt hus?

Det visade sig att jag oroade mig alldeles i onödan och jag blev väldigt stolt! Inget Vilda Västern a' la Terrier alls. Det jag hade med mig var en änglahund hela tiden. Han hälsade lugnt, tittade igenom huset och hade sedan fullt upp med att hålla koll på vad alla gjorde, men höll sig ändå respektfullt i bakgrunden. På något sätt verkade han känna på sig att det var äldre människor som man ska ta det lite lugnt kring, precis som han tar det försiktigt med barn nuförtiden. Han sov i min mormors knä när hon gungade i gungstolen och låg snällt på vardagsrumsmattan medan vi åt mat.

Det kunde inte gått bättre.

Även om det varit en del mygg så att vi mest varit inne på kvällarna, har det blivit en hel del utomhusliv på dagarna:

Lapland - kvällsfiske i älven.


En glad hund var också med och fick apportera i vattnet.


..och gotta sig i solen efter ett dopp.



Lite napp blev det. En långhalsad plutt undersöker älvmonstret.


Det var nog värt den långa resan. All inclusive-semester med massa snälla människor är toppen.

6 comments:

  1. blev så glad när jag hittade denhär bloggen! har själv en nakenhund, perro sin pelo del peru, känner igen honom i många av bilderna du lagt upp och OJ vad jag har skrattat! :D och så roligt att läsa promenadtips och aktiveringstips, samt recept på hundgodis! något jag inte alls tänkt på att man kan göra själv, men det ska jag börja med nu (har inte haft hund mer än ca 5 månader, finns fortfarande mycket att lära)!

    en fråga också. inte vet du någonting om hudproblem hos nakenhundar i form av överdrivet mycket pormaskar och återkommande finnar? har läst att din hund inte har såna problem, men tänkte att du möjligen snappat upp något någon gång om du själv haft nakenhund så länge som 5 år :) har rådfrågat många veterinärer och hundfrisörer men ingen vet något. men så är ju inte nakenhundar så vanliga heller...

    ser fram emot fler inlägg!

    Mvh Sandra G

    ReplyDelete
  2. Vad kul att du hittat hit och att du tyckte om bloggen! :) Blev jätteglad. Och vad spännande med en Peruan - bara sett dem på utställningar. Visst finns de i olika storlekar?

    Jag har haft lite semesteruppehåll då jag varit ute och rest, men ska börja uppdatera dagligen från och med måndag igen.

    Eftersom min ras är så ovanlig, har jag letat tips på Chinese Crested-sidor (Kinesisk Nakenhund) och när jag surfat runt har jag läst om hudproblem, även om det inte varit aktuellt för min hund. Tycker detta forumet har väldigt bra tips/erfarenheter: http://www.chinesecrested.se/forum/
    Tror att man måste registrera sig för att läsa vissa saker. Du kan ju göra en sökning på hudproblem. Fanns mycket "huskurer" och tips om produkter man kan använda.
    Hoppas du hittar något matnyttigt!

    /Katarina

    ReplyDelete
  3. jodå, "small/medium/large" :) tror min är liten large, han är inte slutmätt då ägaren tappade intresset och jag har inte kommit så långt än att vi åkt på utställning :) sist han blev mätt så var han medium.

    har googlat mig vindögd på bra hudvårdstips, men har inte hittat något som kan passa :( har rådfrågat 4,5 olika veterinärer, ett pucko skrev ut penicillin och sa att det skulle hjälpa mot rodnad och pormaskar... jag vet ju ingenting så jag testade men det hjälpte ju inte ett dugg. fick även ett schampoo rekommenderat, köpte det men sen när jag kom hem så såg jag att det var varningsmärke och stod på flaskan att man ska använda handskar när man schamponerar hunden. behöver jag ha handskar för att inte min hud ska bli irriterad, ja då vägrar jag schamponera honom med det. använder just nu ett parfymfritt vanligt schampoo från Ica Basic, han blir ju ren men hudproblemen kvarstår. men ska kika igenom sidan och se om det kanske finns något vettigt! :)

    har funderat på att ge honom omega 3, sägs hjälpa mot torr/oljig och irriterad hud och även hjälpa mot sprickor på trampdynorna, vilket han också har. kan ju kanske vara värt ett försök!

    (och förresten så har jag testat göra banangodis efter ditt recept, min hund går just nu på en köttfri diet då han misstänks ha köttproteinallergi så har haft svårt att hitta lämpligt godis, och OM han älskar det! kanonbra :D)

    ReplyDelete
  4. Svårt det där.. De bästa tipsen tror jag att du kan få från någon uppfödare som har erfarenhet av rasen. Kanske skiljer en del i hur huden är mellan de olika nakenraserna ändå. Finns det någon rasklubb/sida du kan gå via? Du kan ju prova att maila någon kennel. Tror absolut det finns intresserade personer som vill dela med sig av sin erfarenhet!

    Tar du på någon hudkräm eller så? Tänker att det kanske kan täppa till porerna?
    Hur ofta badar du honom? Gör man det för ofta så kan det ju torka ut och huden producerar då mer fett för att kompensera. Tycker den där luktfria balsamsprayen jag nämnde i ett inlägg om hundbad är jättebra - torkar fort och håller huden mjuk utan att det blir oljigt/kladdigt, annars föredrar jag saker utan starka kemikalier, precis som du.

    Brukar ta Försvarets Hudsalva på trampdynorna om det behövs någon gång, fast då får man låta det torka lite så det inte blir glansiga avtryck i hela huset. :)

    Läste också att det kan vara problematiskt under hundarnas pubertet, precis som hos människor, för han var väl ca 5 månader nu? Fast om hundar får tonårsfinnar vågar jag faktiskt inte svara på. Dante hade lite små vita prickar på sitt huvud/rygg när han var liten, men de försvann sedan.

    Vad kul att han gillade godiset! :) Har ett recept på ett grönsaksgodis jag kan lägga ut också.

    ReplyDelete
  5. smart! ska ta och googla på uppfödare och skicka runt lite mejl och se om jag kan få nå bra svar! :D

    använder Icas lotion från "Sensitive"-serien, tycker den fungerar bra (han är så känslig i huden så det är så svårt att testa sig fram då han reagerar på det mesta, han har tillomed reagerat på parfymfritt hundschampoo). badar honom en gång i veckan (uppfödaren har sagt att han ska badas när han börjar lukta hund, och det gör han efter ca 1 vecka), då skrubbar jag igenom hela honom och extra noga på tassarna, där han har mest pormaskar. direkt efter smörjer jag in honom med lotion, men aldrig annars om det inte behövs. annars gör jag ingenting åt huden faktiskt, känns som att ju mindre man gör, desto bättre. och nu när huden vant sig vid solen så smörjer jag bara in med solkräm i ansikte och på öron där han är som mest känslig och har vita fläckar. fläckvis använder jag idomin-salva om han är riktigt torr, t.ex. örsnibbarna efter en dag ute i solen. vad hette balsamsprayen du använder? vart har du köpt den?

    han är 3,5 år, tog honom på foder i mitten på Mars och 21 Juli skrevs han över på mig :) hans ägare är sjuk och kunde inte ha honom kvar. fick då med mig en tass-salva köpt på apoteket med jordnötsolja, har dock inte behövt använda den någonting nu i sommar. :) funderar dock på att köpa en annan till vintern då den luktar liiite för gott och slickas bort omgående efter applicering oavsett vad jag försöker distrahera honom med.

    jag har tänkt börja ge honom omega3, då jag har läst att det hjälper mot sprickor i trampdynor och besvär med hud/päls. laxolja anses vara bäst just för nakenhundar. men det vågar jag inte testa förrän jag vet vilket köttprotein han inte tål, så det är ju inte aktuellt riktigt än...

    ja, gör det! spännande! :)

    ReplyDelete
  6. Sprayen heter Vetriderm Sensitive Softener och kostar strax över hundralappen, men räcker länge. (Jag har haft samma i två år nu.) Det är som att spraya vatten på huden ungefär, alltså ingen tjock konsistens, fast det torkar fort. Här är en bild på hur den ser ut: http://blogg.dt.se/gladatassar/files/2012/06/bada3.png

    Om du provar, så kolla så att du tar den utan parfym i. Köpte min på Apoteket, men tror den även finns i vissa djuraffärer eller hos veterinär.

    Vet att de har ett schampo från samma serie som är lätt desinficerande också som används för oren hud på djur (innehåller klorhexidin som hämmar bakterietillväxt), men det torkar ut väldigt mycket. Tror det kanske var det som man behövde ha handskar på sig för. Använder man det måste man återfukta efteråt och just pormaskar tror jag inte orsakas av bakterier utan att huden producerar för mycket "fett"? Vågar inte riktigt säga, men tycker det låter bra att inte använda något med starka kemikalier i.

    Hoppas du får något bra tips hos någon uppfödare och att det löser sig - meddela gärna hur det gick!

    ReplyDelete