Tuesday, July 31, 2012

Ny sele och möte med en snäll jätte

Tisdagen gick i hurtbullens tecken. Först en promenad till Tasscompaniet där jag köpte torrfoder och fick hjälp med att prova ut en sele åt Dante. Har köpt fyra eller fem selar tidigare, men ingen har suttit bra och/eller skavt så det var skönt att få experthjälp. Ska modifiera den lite och tejpa över sömmar så att de inte skaver. Vill använda sele när jag (förhoppningsvis) joggar med honom och spårar, så att det inte blir några hastiga ryck i nacken när hunden springer eller far efter något.

Kunde tagit bilen, men ville passa på att få träning själv eftersom jag oftast sitter still på jobbet, så jag hade med ryggsäck till torrfodret och bar med mig det runt sjön. Dock var det bara ynka 1,5 kg, men bättre än ingenting? Kanske får testa med en tegelsten nästa gång.

Sedan ville jag gärna kolla in den nya hundrastgården som finns där. Den är indelad i en del för små och en för stora hundar. Har aldrig besökt någon tidigare så det var helt nytt för mig. Ser ingen större mening med det för min del om man är där själv (förutom att kasta boll och så), så jag hoppades på att det skulle vara någon där. Tänkte i så fall fråga om det gick bra att jag släppte in honom. Till en början var det helt tomt, men sen dök det upp en Gran Danois i delen för stora hundar. Om det var spännande! De nosade på varandra genom gallret och ville leka, så vi släppte ihop dem eftersom hon var så försiktig och snäll. De såg ganska roliga ihop med sin storleksskillnad när de for runt. Sedan kom även en Border Collie och tog några varv. Borde tagit några bilder, men får göra det nästa gång. Dit går jag definitivt fler gånger.

När vi hade 10 minuters promenad kvar hem var det någon som öppnade kranen och det kom ett skyfall, så vi fick springa som geparder (nåja, önsketänkande att det såg ut så) ända hem.

Dante har inte velat äta idag av någon anledning, men när vi kom hem slukade han maten och fick en torkad tjurmuskel efteråt:


Köpte även dessa i Finland - kalltorkade vombullar, mums!


No comments:

Post a Comment