Thursday, June 6, 2013

Vätsketips i värmen

Det börjar bli riktigt varmt ute. Hur skön solen än är, så behöver man också se upp. Vi människor har tur som kan svettas genom huden, men extra jobbigt blir det för hundarna.

Jag börjar nästan ge upp försöken med att smörja in Dante med solkräm. Han är förvisso nästan svart nu, men de ljusa partierna på hans mage och ben är känsliga och kan lätt bli rosa. Så fort han fått solkräm på sig så försöker han rulla bort det i gräset, vilket jag kan förstå. Jag får vara på honom som en hök tills det torkat, men sedan rullar han runt ändå så fort jag inte står jämte och säger åt honom. Därför brukar jag istället bara smörja in benen/magen och täcka resten av kroppen med en t-shirt eller ett linne vilket han accepterar. T-shirten blöter jag ned i kallt vatten om det är riktigt varmt, vilket svalkar honom då han saknar päls.

I övrig behöver jag vara hans sunda förnuft, då man enligt Dante inte kan få nog med sol. Därför måste man hålla koll och be honom lägga sig i skuggan emellanåt, alternativt gå in med honom. Någon sorts "nu är jag stekhet"-spärr tycks inte finnas. Dessutom dricker han väldigt dåligt, så jag får försöka hitta knep för att få i honom vatten. Det lättaste och bästa sättet är att lägga ner någonting i vattenskålen som han gärna vill äta upp. Kanske små, små korvbitar som han måste fiska upp (och dricka samtidigt för att komma åt dem), eller som på bilden nedan då jag smulat ned ett kex:

Ett annat tips är att ge en isbit (sålänge inte hunden sväljer den hel) och kanske smaksätta den med någonting innan man fryser in vattnet.



Och som vanligt - lämna aldrig hunden i en varm bil! Här är en länk till en sida med bra information. Kika gärna på referenstabellen med yttertemperatur vs. hur varmt det blir inne i bilen: http://www.hittadjur.se/index.php?page=dbcontent&contentId=cartemp
Att veva ned rutan litegrann hjälper inte.



Njut av värmen, men var försiktiga!

4 comments:

  1. Hittade just en grej ute på nätet om hur man gör "isglass" till hundar, http://livetmedtassar.blogspot.se/2012/03/hund-isglass.html fast det finns andra tips med. Frysa in ett märgben i en fryspåse med lite vatten runt om, det blir en smarrig isglass för heta dagar. Man kan lägga diverse godsaker i en plastmugg och fylla på med vatten, tyvärr så hamnar godiset i botten men det kan går att lösa genom att fylla på lite vatten, frysa och fylla med mera godis och ännu mera vätska. Även blötmat för hundar går att frysa in i plastmuggar men se upp så inte hunden får för mycket kallt i magen, för då kan de bli risiga i kistan, speciellt om de redan är mycket varma.

    ReplyDelete
  2. Hur är det med er? Det är ju så tyst härifrån.. Är du mitt i flytten kanske.. för jag såg att det ordnade sig med boende :-) annars kan man ju tro att du gått å kärat ner dig och inte har tid med bloggen ;-)
    Hoppas hur som att du har en fin sommar!

    ReplyDelete
  3. Kul att någon frågar. :-) Jag ska vara ute ur gamla lägenheten nu på lördag, så jag är mitt uppe i flyttstäd. Sov första natten i nya lyan inatt. Samtidigt har jag ett stort projekt på jobbet, så jag har inte haft mycket tid över att ens tänka. Men från och med lördag, så återgår livet till det normala och det kommer uppdateringar ifrån oss!

    Jag har dock samlat en massa material till bloggen. Hade bland annat med Dante till Furuvik häromdagen.

    Hoppas allt är bra med dig! Blev glad över att du skrev. :-) Snart händer det saker här igen.

    ReplyDelete
  4. Tack för tipsen! :-)
    Har varit tyst ifrån mig, men nu är det bara två dagar kvar av flytten, sedan kommer det uppdateringar igen.

    ReplyDelete