Monday, July 1, 2013

Furuvik och rastgården

..tre timmar senare är vi hemma igen. Vilken runda! Mötte upp Hayley och tiken Esra (som var hemma hos mig på pyjamasparty i ett tidigare inlägg: http://blogg.dt.se/gladatassar/2013/03/02/pyjamasparty/) Hon har nu hunnit bli 9 månader gammal och vi kände båda att vi ville fokusera på koppelträning, så vi bestämde oss för att gå tillsammans bort till hundrastgården och träna på vägen dit och hem.
Vi möttes med varsin hund som blev alldeles vild när de såg varandra, men när vi skildes gick de båda fint och var trötta. Extra bra att träna när en annan hund distraherar jämte och vi människor kan peppa varandra. Riktigt kul att våra hundar går ihop och vi kan prata om annat också.
Det var en spännande blandning i rastgården idag - förutom vi, så var där en liten filosofisk Jack Russel-dam, en retsam och blixtsnabb Whippet-tjej, en blyg 3 månaders Powder Puff och en otroligt ståtlig Tjeckoslovakisk varghund (om jag uppfattade rätt). Dante, Esra och Whippet-tjejen for förbi som oljade blixtar i en halvtimme. Man blev så glad av att bara titta på dem. Måste verkligen gå dit oftare. Finns nog inget bättre sätt att göra av med energi. (Misstänker att någon sover gott inatt.)



Förra helgen blev det även ett besök på Furuvik! Till min förvåning och glädje så fick man ta med sig hunden in. Kunde inte tro mina ögon. DET om något var miljöträning. Tusentals dofter, små glada barn, konstiga djur, musik, karuseller. Dante var oerhört uppspelt bland schimpanser och kameler, men jag upplever ändå inte att han blev stressad och mådde dåligt utav det. Dock var det ingen möjlighet att få honom att lyssna överhuvudtaget, med så mycket som distraherade. I hela hans hundliv, så tror jag ändå att det var en av hans roligaste dagar, även om det låter lite löjligt. Tänk vad spännande att få uppleva så mycket nytt. Tyckte själv att det var jättekul att få besöka parken, riktigt fint, även om det kändes lite mer inriktat på barn. Blev tyvärr få bilder, men här har han fått syn på någon som bökar:

De här visste hur man tog det lugnt:

Rundturen avslutades med mjukglass - alla fick smaka:



 

1 comment:

  1. Tack för igår, var så roligt. Vi måste verkligen göra detta till en vana tycker jag. Ut, gå, koppelträna, leka i hundgård och ha lite guurl talk. Bästa sällskapet! Jag var så glad igår när jag kom hem igen och trött. Esra åt lite och sedan däckade hon på soffan.
    Idag är hon också lite seg och sover nu i soffan. Var nog riktigt bra träning för henne!

    Älskar sista bilden på Dante förövrigt. Livsnjutarn #1

    ReplyDelete