Saturday, June 14, 2014

Det är inte som det ser ut!

Det är ingen hundgård, även om jag testat att stänga in Dante:


Vad är det då? Vad sitter Dante och tittar på?



Jo, det är 8 st Dvärgsilkeskycklingar. De är ca 7 veckor gamla och de flyttade in igår. De är såklart lite rädda över att vara på ett helt nytt ställe, men de är i övrigt väldigt lugna. Dvärgsilke är den mindre varianten av Silkeshöns, som är en av de äldsta tamhönsraserna och man tror att rasen är ca 4000 år gammal. Den härstammar från Östasien och kännetecknas av dess speciella silkeslena och fluffiga fjäderdräkt som är mer som dun än fjädrar. De har också fem tår istället för fyra och blå hud.


Den här hönsrasen är väldigt lugn, social och nyfiken. De kommer att väga ca 500 gram som vuxna, så de blir inte så stora. Det kändes som en perfekt ras att börja med. Höns verkar lätta att sköta och jag älskar att bara iaktta dem. Ett perfekt sätt att varva ned. Dessutom ger de ägg som man kan äta med gott samvete, när man vet att hönsen lever bra.

Ställde ut en extra vattenskål ute, så Dante fick låna ut en.


Har snickrat på hönshuset och gården ett tag, mer bilder kommer sedan! Köpte dem av en underbar kvinna som hade flera olika hönsraser, vaktlar och papegojor. Visste att hon hade hund och när jag frågade hur de gick ihop med hönsen, undrade hon om hon kunde släppa ut hundarna. 6 st glada vovvar kom springande. De trivdes hur bra som helst med hönsen och rörde dem inte. Det var så fint att se massvis med djur av olika sorter som levde ihop.

Man får dock inte glömma att hunden är ett rovdjur, så i mitt fall kommer jag inte att ta några risker. Till en början får Dante vara på avstånd tills han kan slappna när han ser dem på håll. Men mitt mål är att han ska kunna vara med i närheten när jag gör hönsbestyr - kanske ligga på en filt. Till en början får han dock sitta utanför och titta.

Ett tag kvar tills de är gamla nog att börja lägga ägg, men vilken fyndig skylt jag målat va? ;-)

1 comment:

  1. Så otroligt fint ni har gjort det och vad Dante ändå verkar duktig och lugn. Ska bli skoj att följa ditt projekt och smaka på riktiga ekologiska ägg! Bästa skyllten förövrigt! :)

    ReplyDelete