Sunday, February 1, 2015

Från naket till päls

Den här helgen har mest handlat om att ta hand om all snö som vräkt ned. Varje gång man öppnar dörren ligger där några centimeter till. Tur att en av hundarna älskar snön i alla fall.Från att ha haft en nakenhund i många år, till att vänja sig vid all päls på den här sötnosen har varit en omställning. Jag kunde ju valt en korthårig Collie om jag inte tyckte om det, så det är inget negativt, bara nytt för mig. Colliepälsen i sig är ganska lättskött och kräver endast att man borstar igenom den 1-2 gånger i veckan. Den är också fantastisk vad gäller att stå emot smuts, väta och snö. Man kan tro att en så fluffig filur ska dra med sig det mesta in, men det tycks inte fastna i pälsen och skakar hon på sig så är det borta. Regn tycks inte heller tränga ned då all underull skyddar, så jag har inte skaffat något täcke. Man märker att pälsen verkligen fyller sin funktion och jag är glad över att man inte behöver vara försiktig med att hon ska bli smutsig eller liknande.Är det däremot blötsnö som det är idag, så fastnar små runda snöbollar i "armhålorna", ljumskarna och längst med benen. Det är inte bara att dra loss, utan man får försiktigt borsta bort dem inne i duschen medan de smälter. Tidskrävande, men det är ju bara vissa dagar när snön är på ett speciellt sätt och hon blir så glad när hon får rulla runt ute!

No comments:

Post a Comment