Sunday, April 13, 2014

Nyservad och klar

Dante är nu nyservad och klar - klorna är klippta och filade, öronen rensade och tassarna städade.

Även väskan är packad med både tunn och tjock overall, ett regntäcke, vanligt koppel och flexi-koppel, samt ett par fleecefiltar om det blir kallt. Träningsgodis och ett par torkade struphuvuden som påskgodis.

Vad han ännu inte vet är att jag, för att ladda batterierna, har tagit en veckas semester, med start imorgon. Då bär det av ett antal timmar söderut, dit vi aldrig tidigare varit. Där ska vi lyssna på havets brus, leta efter vackra stenar och springa ikapp med vinden.

Vart vi ska visar sig imorgon.

image




image

4 comments:

  1. Halloj!
    Jag lyckas inte hitta någon kontaktinfo till dig.. Så lägger ett litet inlägg här..
    Då är det såhär, jag har precis blivit stolt matte till en liten aht valp. Och nu likt alla hönsmammor så är jag i full fart med förberedelser. Jag började läsa din blogg för ett tag sen och tänkte att om någon vet detta så är det du :) Det jag på inget sätt lyckas med är att hitta info om solskydd.. Vad för solskydd har du till Dante? Hur orolig bör man vara för sin aht i solen? Hur länge kan dom va ute på sommaren osv osv Frågorna är oändliga känns det som.. (är min första hund också..) Har pratat med uppfödaren (dom är toppen), men enl dom så behöver man bara ha kläder på när dom är black and tan färgade som min lilla Marley är. Och ska man ha solskydd så kan det inte vara vilket som helst för det kan täppa igen porerna :s Är jätte tacksam för all hjälp/tips jag kan få! :) Trevlig semester förresten :D
    Tjingeling!

    ReplyDelete
  2. Hej! Vad kul att du hittat hit. :) Grattis till valpen!

    Jag var också väldigt orolig i början, precis som du. Vad gäller solskydd så kombinerar jag solkräm i sprayform med skydd i tyg. Först har jag honom i koppel en stund medan jag sprayar på solkrämen och arbetar in den så att det "torkar in", annars springer han iväg och försöker rulla bort det i gräset/på mattan. Sedan kombinerar jag med en sönderklippt t-shirt som täcker ryggen/bröstet/magen, men har öppet under så att han kissa. Eftersom han har mörk rygg så kan han bli kokhet och då svalkar t-shirten lite med. Ett bra tips är också att blöta ned t-shirten om det är jättehett ute, då blir det som en kyldräkt litegrann.

    Jag köper solskydd på sprayflaska för barn, med hög SPF. Jag har använt lite olika märken från Apoteket. Tänk på att välja en utan parfym eftersom hundar har så bra luktsinne och de ska gå runt med det hela dagen (+ att jag tror att de hellre vill ta bort det om det luktar främmande). Håll koll på att det absorberas och avled/distrahera om hunden vill slicka i sig det. Det brukar gå över om det torkat in. Dante är dock lurig och kan försöka rulla bort det ca 15 min senare!

    Tänk på att de rosa/ljusa partierna är mest känsliga. Dante älskar verkligen sol och jag måste alltid hålla koll på när han legat i solen tillräckligt länge, så de har nog inget bra omdöme själva. En gång tror jag att han fick solsting med, så nu är jag mer noga. Ge gärna isbitar med något gott i, eller lägg några kexbitar i vatten att "fiska upp", så får de i sig myclet vatten samtidigt.

    Det svåra är dock ben/tassar. Hur jag än smörjer in så försvinner det när de går i gräs och de blir emellanåt lite röda på sommaren. Då är det bara att ha någon bra lugnande gelspray eller liknande att ta på på kvällen.

    Jag har inte hört något om igentäppta porer, men jag brukar duscha av Dante med ljummet vatten och oparfymerad duschtvål utan parabener och sådant i om han haft solskydd. Sedan är jag en sån som tror att man inte ska hålla på att bada hunden om dem inte är smutsig, inte heller smörja in om det absolut inte behövs. Låta huden sköta dig själv alltså. Dante har inga som helst hudproblem och har aldrig haft och han får en dusch kanske 1 gång varannan månad om han rullat i något. Men här får du såklart hitta din egen väg. :-) Dock har Chinese Crested och andra nakenraser oftare problem med sådant.

    Hoppas du är nöjd med mitt svar! Fråga gärna om det är något mer du undrar. Tipsar även om facebook-gruppen "AHT i Sverige" där du kan fråga om du vill få andras erfarenheter med.

    /Katarina

    ReplyDelete
  3. Kom på en sak till.. Svårt att svara på tider gällande solen - mitt enda tips här är att inte tänka "men hunden njuter ju av solen, den kan ligga lite till". Tror många AHT ligger kvar farligt länge för att de älskar värme. Undvik runt kl 12/lunch när solen är som varmast.

    ReplyDelete
  4. Tack :) Haha vilken tur, känns bara som jag är ensam om detta ibland :P Haha vilken luring! Då får ja hålla koll på Marley så han inte försöker käka upp solkrämen (som han för övrigt försöker göra med allt han ser -.- må vi överleva denna valp period :P)
    Gud va många bra tips och trix, tack snälla!! :D Känner mig genast lite tryggare i detta :) Okej, jag kan tänka mig att det blir lite mer duschande under sommar tiden..
    Super med fb adressen, redan gått med i sisådär 3 st så denna är varmt välkommen i listan.. :P

    Okej, ja det är bra att tänka på.. Får hålla lite extra koll och se till så han inte är i solen för mycket då :) Igen, tack snälla snälla du för all denna info! Det är guld värt! Och tack för en kul blogg, Dante är super kul o följa :D Verkar va en riktig goding! :)

    ReplyDelete