Tuesday, April 29, 2014

Tvillingkoppel

Tvillingkoppel är en smart liten grej man sätter på ett vanligt koppel, så att det blir tvådelat i bortre änden. Jag hittade ett sådant när jag städade och kom på att jag borde använda det idag när Esra hälsade på en stund. Jag hade planerat långpromenad, men ville gärna slippa koppeltrassel då man möter många cyklister på den rundan.

Delarna på tvillingkopplet har två olika längder, så att hundarna inte hamnar jämte varandra (för att undvika att det blir tävling), så den ena hunden hamnar ett snäpp längre fram. Dante fick den längre biten så att han hade ett litet försprång eftersom han tar kortare steg. För de mesta gick de bredvid varandra ändå.


image



I början var det lite ryckigt när de stannade för att nosa i otakt, men de förstod ganska snabbt att de var beroende av varandra för att det skulle flyta på smidigt. Kände mig så nöjd när det bara fungerade! Vad skönt att gå långt utan att behöva krångla, reda ut ihoptvinnade koppel eller bli dragen åt två olika håll.

Vilken fröjd det var att gå med dem med ett så litet hjälpmedel.


image



Sista biten fick de nosa på varsitt håll och efteråt fann de båda ro och somnade i soffan innan Esras matte hämtade henne igen.
Snudd på 20.000 steg blev det idag! Energin börjar återvända.

image

No comments:

Post a Comment