Thursday, March 19, 2015

Alla som är ensamma


Nu har jag varit i min hemstad ett par veckor och då mina föräldrar varit på jobbet, har jag haft tid att träna hundarna och bara vara. Känner tyvärr inte att jag orkar hälsa på vänner och bekanta, utan det får bli senare när jag återfått energin.

Någonting jag lagt märke till extra mycket nu när jag tar långa promenader i lugnt tempo är hur många ensamma äldre människor det finns. Eller ja, jag visste väl det, men jag har inte reflekterat så mycket över det förut. Mest tänkt att de har det ensamt på äldreboende, men det finns så många som fortfarande är pigga, men vars familj kanske inte har så mycket tid att besöka dem, vänner har gått bort och ja, många andra anledningar.


Varje dag har jag stannat och pratat med damer och farbröder som inleder med att fråga något om hundarna och sedan slutar det med att vi diskuterar allt mellan himmel och jord. Det är nog inte så många som har, eller tar den tiden. Inte för att jag bara känner att jag gör dem en tjänst, utan det ger även mig något värdefullt. Jag blir ofta påmind om att njuta av livet nu när jag är ung, vilket jag behöver höra så ofta som möjligt. Man får också många skratt åt tokiga historier och lär sig mycket.


Hundarna är ett sätt för många att starta en konversation och även om de inte haft hund själv, så har nästan alla haft någon i sin närhet som haft det, eller har någon historia som relaterar till det. Därför är det så värdefullt med vårdhundar tror jag, inte enbart för att det ska liva upp och de äldre ska få umgås med djur, men för att det är ett sätt att lära känna nya människor. Det är lättare att byta samtalsämne, än om man börjar prata om vädret tycker jag. Jag har själv varit ganska introvert förut, men nu tycker jag om att få prata en stund med främmande människor. Och vill man inte, så är det bara att svara på frågan snabbt, och/eller säga att man måste gå vidare.


Ska man se till det praktiska så är det perfekt passivitetsträning, att hundarna oväntat ska behöva stanna och stå stilla en stund, medan man pratar. Suveränt, oavsett om det är 2, eller 20 minuter det handlar om.

Jag som brukar lägga på ett kol, satte mig på en parkbänk i solen en stund och lät hundarna träna på att varva ned. Många barn har kommenterat att Alice ser ut som ett lejon och visst börjar jag se likheterna.

No comments:

Post a Comment