Monday, January 26, 2015

Dagens bästa stund

På morgonen när hundarna varvat ner efter en promenad, har vi vår stund, jag och katten. Jag lägger mig på soffan och ser hur gungstolen rör sig, men den som låg där är redan borta. Utan att jag hört ett ljud, hoppar han plötsligt upp mitt framför mig och tittar mig djupt i ögonen. Sedan trycker han sin panna mot mig och spinner högljutt.
Jag kliar honom bakom örat och klappar honom medan han trampar runt med sina tassar. Efter en stund lägger han sig ner på rygg och jag stryker honom försiktigt över magen som är det mjukaste jag någonsin känt. Han håller sina tassar om mina armar och jag fascineras över att han på ett ögonblick skulle kunna riva mig, men det gör han inte. Jag har sett hur han tagit sorkar och möss på gården och då har han inte visat någon nåd.En naken liten hund hoppar upp och vill vara med. Katten får en puss och stryker sig tacksamt mot honom. Sedan kommer en lurvig valp och snart har alla hittat ett ställe att ligga på. Katten har alltid bästa platsen närmast mig och hundarna vet att man inte flyttar på honom, även om han aldrig gjort dem illa. De verkar kommunicera på något annat sätt. Hans värme och spinnande får mig att varva ner och när han plötsligt blir tyst vet jag att han somnat. Då ligger jag bara och lyssnar på hur alla andas, ibland snarkar eller gör något lustigt ljud i sömnen. Alla mätta, tillfreds och avslappnade. Det är så fantastiskt att man kan leva med andra varelser och att alla kommer överens och kan kommunicera, även om vi inte talar samma språk.Herr katt verkar så lugn och klok. Från att ha varit mager och haft mask, är han nu frisk och har kunnat slappna av, istället för att följa efter mig hela tiden. I början var han rädd för att jag inte skulle släppa in honom igen när han varit ute på toaletten. Den fina kattlådan han fick, vill han inte veta av. Även om jag provat flera sorters sand. Nåja, det går ju bra såhär med.
För att hundarna inte ska äta kattmat när jag inte ser, har katten sin matplats på vedspisen. När jag tjuvkikat så har han hoppat upp där utan några som helst problem, men när jag är i närheten, sitter han och jamar tills jag lyfter upp honom. Han har mig lindad runt sin lillklo.

2 comments:

  1. Det är väl det som kallas kärlek, vilken underbar morgonstund.

    ReplyDelete
  2. Underbar läsning! Riktigt avis faktiskt! ;)
    kram

    ReplyDelete