Wednesday, January 21, 2015

Hönsen då?

Hur har det gått med dem?

De har det varmt och gott i sitt nya isolerade hönshus. Det befintliga är nu utbyggt och de har ca 2 kvm per dvärghöna. Enligt Jordbruksverket får man ha 9 höns per kvm, eller 7,5 höns per kvm om de är större - så de har mycket utrymme. Har fått kommentarer om att det kan användas som gästrum och om de kanske även ska få gardiner?

Med tanke på att de ska vara inne många månader under senhösten/vintern, så tror jag att de mår bra av att kunna röra sig ordentligt. Om man tänker själv på att inte få gå ut på så länge, så hade man kanske blivit tokig? Dessutom är det lätt att städa när det är stort - det blir inte smutsigt lika fort och det luktar ingenting när man har så få höns som jag har. Eftersom dessa inte flyger, så håller de sig på golvet och man slipper bajs på allt man ställer in/väggar osv.

Jag har provat att öppna dörren nu på vintern, men de hoppar snabbt in när de provat hur kall och äcklig snön är (hönshuset fortsätter in till vänster bakom matautomaten där de har sitt "sovrum"):


I hönshuset har de även ett värmeelement, så att det är alltid runt +5-7 grader, fastän det är många minusgrader ute. De verkar inte ha ont av kylan så, men vattnet fryser annars. Dock verkar det som att man ska vara försiktig med att inte ha det för varmt, då det kan påverka ruggningen annars. På golvet har jag ett tjockt lager med spån (3 st stora balar), så att det ska isolera med. De har också fått ett rede med tre värpplatser, där jag lagt hö, men det är bara den svarta hönan som förstår att man ska värpa där (fast hon slänger ut allt hö). De andra lägger ägg lite här och där, så det är skattjakt varje morgon.

Katten tittar på när jag är inne hos hönsen:


De har också ett fönster som går att öppna, sittpinnar där de sover, en hylla där jag har ställt upp snäckskal, hö och mat. Jättepraktiskt nu när det är kallt, så att man slipper gå till något annat ställe och hämta allt. Hyllan sitter långt upp, så att den varken tar plats från golvet och hönsen kan inte hoppa upp på den. Har också två lampor i taket, som jag tänder och släcker varje morgon och kväll. Skulle kunna ha timer, men det är bra att även behöva titta in morgon och kväll för att se så att de har det bra. Till våren ska jag måla det på utsidan och snygga till den nya dörren. Fler bilder kommer då när det är ljusare ute.

En dålig bild sent på kvällen. Tagen innan väggarna isolerades - men såhär sover de på natten:


Har ni sett så stilig tuppen blivit?


Nästan varje dag får de något extra att äta, vid sidan av sitt foder. Det är inte så att jag göder dem, men de får kanske 1 dl gröt, lite pasta som blev över, ris, eller liknande. Så att de ska ha något att göra under den långa vintern. Har försökt ge dem mycket grönt, men de låter bara sallad och annat vissna. Majs däremot är populärt! Pumpa var också en höjdare, märkte jag under hösten. Då fick de det som blev över när jag gjort pumpapaj:


Nu är det stängt ut till hönsgården, för att det inte ska dra kallt och eftersom de inte vill gå ut. Dessutom kom det ett larm om att alla höns och övriga tamfåglar skulle hållas inomhus eftersom det fanns risk för att flyttfåglar hade med sig virus till Sverige. Har inte läst på om det är hävt än, men det berör mig inte just nu ändå. Det enda jag tänker på är att tvätta händerna efter att jag fyllt på mat till vinterfåglarna, innan jag går in till hönsen. Glöm inte att de är hungriga under vintern och kan ha svårt att hitta mat.

Jag hänger upp talgbollar och har två fröautomater. Idag fick de något extra - mumsigt hjärta jag hittade på Granngården. 3 st för 100 kr. Tyvärr hängde de inte uppe så länge då de inte verkar tåla fukt så bra. Men de blev uppätna ändå.

7 comments:

  1. Vad roligt du skriver! Vilka vackra höns du har, och vilka fina bilder du har tagit.
    Ja alla har vi våra tycken, tänkte på den svarta hönan. Man bestämmer väl själv hur man vill ha det i sängen
    Vi syns och hörs säkert igen.

    ReplyDelete
  2. Kul att du gillar det jag skrivit. Ibland blir det sämre bilder tagna med mobiltelefonen då man inte alltid orkar släpa med kameran, men bättre än ingenting? Ha en fin dag!

    ReplyDelete
  3. Jisses vilka fina höns du har urgullliga vad tycker hundarna om dom ? Laban skulle nog tycka dom vore kul.

    ReplyDelete
  4. Tack - de är verkligen underbara. Pratar väldigt mycket och har så roliga ljud för sig. Dante brukar ligga ute i gräset när de är ute i trädgården. Han bryr sig inte alls, men jag tränade mycket i början, så han fick successivt komma närmre. Om de kommer nära honom så vänder han huvudet åt andra hållet eller går. Alice tycker fortfarande att de är lite läskiga.

    ReplyDelete
  5. Vad trevligt och mysigt dina höns har de. Roligt att se!

    ReplyDelete
  6. Hej igen! Nu har det kommit ännu fler och ännu vackrare bilder. Att något så vackert finns. Korsas sådana höns fram? Eller "finns de bara?"
    Och vilka vackra ägg! Sådana skulle jag inte måla till påsk. Det vore att förstöra.
    Katten och hundarna verkar också att ha det bra med dig och varann. Det är nog miljön och atmosfären.
    Ha det så skööönt nu i veckan.
    Kram från V!

    ReplyDelete
  7. Hej! Visst är de ljuvliga? Denna hönsras är en av de äldsta som finns, tror man. De kallas Silkeshöns (fast jag har dvärgvarianten) och härstammar från Asien. Enligt sägnen så var det Napoleon som tog med sig rasen därifrån. De är lite annorlunda jämfört med andra hönsraser då de har en extra tå på vardera fot , blå hud/kött, samt blåa örsnibbar (ser ut som örhängen). De kan inte heller flyga.
    Roligt att du uppskattar bilderna. Ha en underbar vecka själv! Kram

    ReplyDelete