Saturday, January 24, 2015

Hundvänliga butiker i Falun

Det är få butiker som tillåter hundar, men att besöka de som gör det är ett gyllene tillfälle för miljöträning, vare sig hunden är valp, unghund eller vuxen. Personligen tror jag att hundar som får uppleva många olika miljöer - gärna så tidigt som möjligt, blir tryggare i sig själva och slipper få panik när man en dag behöver ta tåget och byta i Stockholm, åka på någon utställning, till veterinären eller annat. Om inte, så är det spännande för dem att gå bland hyllor med mumsiga tuggben och andra fyrbenta kunder. Det är en utmaning att hålla koll på sin husse eller matte med så mycket som frestar.

I Falun finns tre butiker där man kan ta med sig sin hund vad jag känner till:

Tasscompaniet
Arken Zoo
Granngården

1. Tasscompaniet
Tasscompaniet tycker jag är bästa valet för miljöträning och shopping. Man kan parkera en bit bort och se lite stadsliv på vägen dit, sedan har de otroligt kunnig och trevlig personal. Varje gång jag är där brukar jag passa på att fråga någonting hundrelaterat jag är osäker på och får alltid bra råd. Ska man välja foder, eller prova ut sele/hundskor/täcken så får man professionell hjälp, samt det bästa för just ens hund, istället för det som är dyrast eller liknande. Dessutom har de ett hundcafé i källaren! Har inte besökt det än, men bara det är väldigt ovanligt att det finns. Tänk vad skönt att kunna ta en fika med någon och slippa lämna hunden hemma. Kanske även en mötesplats för hundägare som inte känner varandra än?
Tycker det är kul att det finns små butiker kvar, som inte har samma sortiment som i alla stora kedjor.

2. Arken Zoo
Det som är positivt med Arken Zoo är att det är lätt att parkera utanför utan att behöva åka in till centrum, det är stort, finns mycket att välja på och det finns även lite extra som distraherar hunden, så som kaniner, marsvin möss och fåglar. De gånger jag varit där så har det varit trevlig personal.

3. Granngården
Samma fördelar som med Arken Zoo - lättillgänglig och man kan passa på att ta med hunden, även om man ska handla något annat för hem eller fritid. Lite "tråkigare" butik om man tänker på sådant som distraherar. Men kanske bra för den osäkra hunden.



Ta hjälp av personalen
Om man bestämt sig för att köpa ett halsband, sele, täcke eller någonting hunden ska bära, så är mitt tips att ta hjälp av personalen. Även om man själv kanske hittar rätt storlek, så är det en bra träning att någon främmande person kommer fram och handskas med hunden. (Om ens hund accepterar detta, vet man bäst själv.) Även om man själv ofta känner igenom hundens kropp m.m., så är det bra den dagen man behöver göra en veterinärundersökning eller om det händer en olycka, att även andra får lov att ta i hunden.

Ta din tid
Man behöver inte ha planerat att köpa någonting speciellt, utan kan bara gå och kika, köpa lite bajspåsar eller annat som man alltid behöver. Att ha tid för träningen är dock bra, då hunden lätt märker av om man är stressad och har en tid att passa. Man vill inte behöva dra in och ut hunden ur butiken. Ta en paus från vardagsstressen, istället för att bara köpa det man ska och gå - strosa runt lite och titta på kattsand även om du inte har någon katt, tänk på att hunden kanske ser allt detta för första gången. Låt den göra det i lugn och ro.

Innan besöket
Glöm inte att rasta din hund innan du går in i butiken och skulle det hända något - säg till.
------
Mitt besök
De dagar jag inte har migrän och känner att jag har ork, har jag bestämt att försöka ge mig iväg någonstans. Jag valde därför att besöka den förstnämnda butiken idag. Dante fick stanna hemma då det snöade och blåste kallt. Tog med Alice på en upptäcksfärd längst med butiksgatorna i Faluns centrum. Jag har inte gått där på evigheter och det hade hänt en del vid tågstationen m.m. Försökte tänka på att inte ha bråttom, men det är lätt att haka på samma takt som alla andra håller. Alice skötte sig jättebra - blicken var rörlig hela tiden och det märktes att hon hade fullt upp att ta in allt hon såg. Det var ganska lite folk, men ändå mycket ljud, rörelser och dofter.
Varje gång hon tittade på mig, belönade jag med en bit kalkon. Känns kul att hon ändå söker min kontakt, fast det händer så mycket runtom. Vi avslutade med lek i den lilla parken vid ån, borta vid slutet av Trotzgatan. Mina gamla kvarter där jag och Dante alltid gick förr.

Sedan tänkte jag ta med Alice in på Granngården också, men hon hade redan somnat i bilen, så det fick bli ett snabbt besök för att köpa hönsfoder. Ett lysande ben att hänga i halsbandet/på kopplet blev det också. Resten på bilden köpte jag på Tasscompaniet: en trubbig sax för att trimma pälsen mellan trampdynorna på Alice med, en stor hundleksak, två låtsasmöss till katten och ett varningsklistermärke.

Hönsen fick 20 kg värpfoder.

Nu är jag helt slut och Alice med.

4 comments:

  1. Skyttepaviljongen är ett supermysigt fik på Lugnet som välkomnar hundar. Brukar vara en och annan vovve där, ett tips såväl vinter som sommar. Och så kan man gå promenad i skogen i samband med besöket

    ReplyDelete
  2. Tack för tipset! :-) Är ju perfekt med promenadstråk i närheten som du skrev.

    ReplyDelete
  3. Kopparjyckens Hundcenter på Ingarvet :) hunddagis och hundbutik med kanonbra utbud!

    ReplyDelete
  4. Just det! Tack för att du påminde mig. :-) Har ju faktiskt varit där på Hundens Dag för ett par år sedan. Ska nämna båda tipsen jag fått i ett senare inlägg.

    ReplyDelete