Thursday, February 28, 2013

Busväder och balans

Vilket busväder! Dante trodde att han skulle blåsa bort och var inte alls sugen på någon längre promenad. Antar att han ogillar suset i de stora fladdermusöronen. Vi snurrade ett varv i centrum och sedan blev det tricks inomhus istället.

Tycker stängerna med torkat kött på bilden nedan är kanon att köpa och dela i små, små bitar. Hårt godis går sällan hem hos min bortskämda jycke, samt att jag tycker att det är distraherande när han ska stanna upp och tugga. Nackdelen är väl å andra sidan att detta är så gott att han blir lite för ivrig. Han får snabbt spel och gör alla tricks han kan, bara för att försöka pricka in ett rätt.

Brukar använda en halv åt gången. Ger man den rakt av så har han svalt den inom en sekund, men får han små bitar som belöning räcker den desto längre. Ett tips är att dela godiset i så små bitar att hunden inte stannar upp och tuggar och kommer av sig.



Det jag inte lyckades få bild på, var att jag brukar sitta ned på golvet, med benen rakt ut och sedan be Dante hoppa över dem, som ett slags agility-hinder, fast utav mig själv.

Gömde också godis under en lunchlåda och i hans säng:

Den största utmaningen idag blev att våga hoppa upp på pallen. Jag fick hålla i den medan han hoppade upp så att den inte skulle kana iväg på det hala golvet. Det tog bra lång tid innan han vågade. Han stod först med bakbenen på golvet och tassarna på pallen och försökte hoppa för att nå godiset. Brukar använda kommandot "hopp upp" på stenar/bänkar/i mitt knä, men jag såg att han tvekade. Med mycket peppande så gick det i alla fall till slut! Han fick sedan också sitta still medan jag tog en bild:

En annan övning var att hoppa upp och sitta still på min mage medan jag låg på golvet. (Ett tips är att spänna magmusklerna innan hunden hoppar upp märkte jag..aj!) Det är nämligen lite ostadigt och läskigt för hunden att stanna där:

Det här med balans är nämligen något jag ska försöka träna mer på utomhus under våren. Har ni förresten sett den här imponerande hunden från Ukraina? Den får en att inse att hundar kan klättra, hoppa och balansera mer än vad man tror! (Med rätt träning.) Sådana extrema mål har inte jag, men skulle vilja att vi rörde på oss mer upp/ned/hit/dit/högt/lågt, än bara rakt fram.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=pXElh_VM0Uc]

No comments:

Post a Comment