Monday, February 18, 2013

Hurtbullar och örngottsservett

Förra måndagen bestämde jag mig för att den delen av vintern då man mest ligger under täcket och har det mysigt, nu är slut. Eftersom kylan inte alls varit särskilt farlig (-5 till +5), så har vi börjat värma upp inför våren genom att fördubbla längden på promenaderna och dessutom öka takten!

Jag kommer att lägga mycket fokus på motion framöver då Dante behöver gå ner ca 0,5 kg i vikt och vi varit ganska inaktiva fysiskt under vintern pga kylan. Det med vikten är inget som har hänt nu, utan han har haft lite extra hull ett tag. Inget märkvärdigt som i tjock, men det är ändå klokt att få honom i så bra form det går om man vill att hunden ska leva länge och må bra. Längtar så efter våren då vi kan springa varv efter varv och jaga bollar.

Varje dag har vi också joggat till och från, men inget seriöst än. Det kommer.

Till min hjälp har jag haft en app till telefonen som mäter hur långt man går, hur snabbt per km och en massa annat roligt. Det verkar som att det tar ungefär 9-12 min per km, beroende på hur många ställen som ska nosas på. Tänkte mäta varje vecka hur långt vi gått. Det blir såklart lite varierande resultat beroende på väder med den här krabaten och jag mäter inte de promenader som är under en km (exempelvis sena kvälls/nattrundan). När man gått en km hör man en röst som säger till och det gör att man gärna tar en extra sväng runt några hörn om man just då befinner sig på 4.8 km eller liknande, bara för att uppnå 5.

Efter dessa ganska snabba promenader har jag väckt något galet i denna terrier som sprungit runt som en gepard härinne. Nu är dvalan över!

Märkte förresten något fult igår. Dante hade fått lite ris och blötmat till middag. Det blev tyst efteråt.. och som med barn, så vet man att något dumt är på gång. Jag smög lite på honom och såg att han hoppade upp i sängen, gick till mitt örngott och torkade av munnen!

Nedan - Dante gör "goddag":



 

 

1 comment:

  1. Ja, nog har du en terrier allt, de lägger sig gärna till vanan som att torka nosen när de ätit något som kladdar ner dem runt munnen. Så gjorde våra strävhåriga taxar också, alla fyra sprang runt efter att de ätit och torkade nosen på något mjukt. En av tikarna åkte kana på matten inne i rummet, först med ena sidan av nosen och sen vände hon och tog den andra. Felix han ger sig iväg in på soffan och kör av sig nosen på en filt som ligger där, så renliga är våra hundar i alla fall.

    Visst är det skönt när det blivit ljusare och längre dagar, man märker det inte så där mycket ännu här uppe men vi har taimer på utebelysningen och den var vi tvungen att flytta fram en timme på eftermiddagen, så nog har det ljusnat. Det märks på Felix också som är mera alert, nu när ljuset har återvänt, tänk så underligt med djur, fåglarna har börjat kvittra lite mera än de har gjort under den kalla tiden.

    Du får ha det så bra med din duktiga och renliga Dante, han är som en terrier hela han, glad och pigg och lite full i sjutton.

    ReplyDelete