Saturday, February 2, 2013

Långpromenad och korvgrillning i söder

Efter en massa åkande hit och dit, valde jag att skippa en dag full med planer och åka ut i skogen istället. Klarblå himmel, ett tunt frosttäcke på marken och en värmande sol. Efter bara några få minuter började jag slappna av och jag insåg hur viktigt det är att spendera tid i naturen. Nu när jag bor mitt i centrum, är det ganska sällan vi kommer bort från stan. Vi började med drygt en timmes promenad till en utkiksplats ovanför en sjö - ojämn terräng genom ett kalhygge där både tassar och ben fick lyfta på sig mer än vanligt:
Fortfarande mycket is på sina ställen i skogen, men ingen snö:8 kg terrier försöker snabbt hoppa tillbaka upp på stigen när det börjar knaka under isen:Magnifik utsikt. Här tog jag på kopplet, då hönsmamman i mig var rädd att han skulle halka och trilla ned: Korvgrillning i solen:I väntan på en hot dog:Bjöd också småfåglarna på solroslunch:

2 comments:

  1. Den där åtta kilos terriern är allt bra söt, jag får sån lust att krama om honom, där han sitter och väntar på korven, för jag antar att han fick smaka. Det där med skogen har du så rätt i men här är det snö och min rygg säger åt mig att glömma någon skogspromenad, den får allt vänta tills våren. Fast visst är det skönt med en härlig skogsrunda, jag har ju skogen alldeles utanför knuten men går sällan i den på vintern, då blir det mest att ta bilen ut på någon skogsväg och ta en runda. Det där med korvgrillning var det evigheter sen vi gjorde, det har nog inte hänt sen ungarna var små, de som idag är vuxna.

    ReplyDelete
  2. En hel grillkorv fick har efter vår långpromenad. Fast jag får alltid dela den i små bitar och ge lite i taget, för han sväljer korvbitarna utan att tugga. :-) Som om han aldrig sett mat förut.

    Rekommenderar korvgrillning när ni har det lite mildare där uppe! Eller varm choklad i en termos. Det är inte så ofta man stannar upp och verkligen tar in alla intryck, speciellt inte med en liten hund som vill vidare. Har man något ätbart blir det dock lättare.

    Hoppas ni har det bra!

    ReplyDelete