Wednesday, November 28, 2012

Familjefoto

I och med ett ökat intresse för fotografering och för att få bättre bilder till bloggen, så har jag köpt en vassare kamera. Så förhoppningsvis blir det snäppet tjusigare framöver! Det är så svårt att fotografera fartfyllda djur med en vanlig kompaktkamera. Det blir bara suddigt, alternativt så har Dante hunnit åt ett annat håll när bilden väl tas. Vill fånga alla roliga ögonblick.

Idag är det dock inget vidare tempo. Jag har haft migrän i två dagar och Dante är bara allmänt trött. Tänkte inleda med ett familjefoto:

Minuter senare blev det såhär:



 

11 comments:

  1. Super, det är alltid så mysigt att kolla på Dante på morronen, du var också bra.

    ReplyDelete
  2. Jag måste bara få fråga om hans klor... Ska dom se ut sådär!? Eller dom en smula långa? Jag misstänker att det ser lite konstigt ut för att han inte har päls but still....

    ReplyDelete
  3. Jag har också haft hundar som haft så lång pulpa, det är ett elände men det som kan hjälpa för att få pulpan att dra sig tillbaka är att gå på grov asfalt dagligen med hunden eller bara asfalt som är lite hårdare än grusvägar och skogen är. Tyvärr så hjälper det inte alltid men det är klart värt ett försök, för när klorna blir för långa så kan det ge biverkningar upp i lederna, sen är det lättare att fastna och få ett klobrott högt upp.

    Dina bilder är så fina och det har jag tyckt hela tiden, det är inte lätt att fota en hund med full fart, jag har samma problem men ibland hjälper det inte att låna gubbens systemkamera, visst om man håller in knappen kan man få en eller två fina bilder på ca 50 st. Tur att det är digitala foton och inte pappersfoton, för då skulle det ställa sig dyrt, hihi.

    ReplyDelete
  4. Hej!
    Det är alltid lika roligt att gå in på din blogg och titta på bilderna på underbara Dante. Han är så otroligt fin och man blir alltid på bra humör av att läsa om vad ni har för er! Tack för en superblogg
    /P

    ReplyDelete
  5. Tack! Blir peppad att skriva oftare när jag får läsa sånthär. Det gör mig så glad. :-)

    ReplyDelete
  6. Inga-Lill: Tack för tipset! Vi går en del på asfalt och klorna på baktassarna slits mer, men det är svårt att göra något åt framtassarna. Kanske använda filen mer.

    Otroligt skönt att det är digitalt - annars hade det gått åt många rullar. :-) Nu är det bara batteriet.

    De har förresten gjort en stor uppdatering av alla bloggar nu som ska ha bättrat stöd för alla webbläsare. Hoppas länkar och kommentarsfunktionen fungerat i Chrome nu!

    ReplyDelete
  7. Jag klipper och filar klorna en gång i veckan – varje söndag. Tar jag mer så klipper jag i pulpan, vilket syns tydligt på hans ljusa klor. Har dock fått kommentaren förut, men klipper det som går. Här finns ett inlägg om kloklippningen om du vill läsa: http://blogg.dt.se/gladatassar/2012/08/23/pedikyr
    Har du någon idé på hur jag kan få ned dem i storlek utan att skada pulpan vid klippning så tipsa gärna!

    --
    (Klistrade in kommentaren som svar istället för separat kommentar, fastän jag svarade tidigare idag.)

    ReplyDelete
  8. Tack Kristina! Glad jag blir. :-)

    ReplyDelete
  9. Det gäller att fila så nära pulpan man kan komma, så att den drar sig tillbaka. Men det kan vara en svår balansgång.
    Det går ju även att få klorna fixade hos veterinär (tror de bränner då), men vad jag har hört kan det bli komplikationer, så det gäller att lita på veterinären då. Vet inte om hunden sederas eller sövs, men narkos är ju alltid en risk också. Däremot är det jätteviktigt att hunden inte har för långa klor, om den går för mycket på klorna istället för på trampdynorna kan den belasta fel och få ont.

    Lycka till!

    ReplyDelete
  10. Tack för tipset! Ska prova - kanske fila ett par gånger i veckan, istället för bara en gång.

    Klorna tar inte i golvet när han står och har inte märkt att han skulle gå konstigt, men en sådan skada märks ju inte heller direkt.

    Vore tråkigt om det skulle orsaka någon smärta, bra att ni är uppmärksamma. Ska jobba på det!

    ReplyDelete
  11. Hmm ja... mitt tips är nog att klippa eller helst fila kanske var tredje dag eller nåt. På så vis kan man reta tillbaka pulpan. Det ska inte blöda förstås, men så att man "touchar" den lite.
    Clas Ohlson har en kloslip, om du vågar prova? Annars nagelfil bara :)

    ReplyDelete