Thursday, November 22, 2012

Regnbågsbollar och enkel sökövning

Överraskade Dante med två nya bollar - egentligen är de för katter, men tennisbollar är för stora för hans mun och för hårda att kasta mot hans huvud, så de här var perfekta! Han fick fånga dem i munnen när jag kastade och klarade det 8/10 gånger, förutom när de landade på nosen och studsade iväg. Som vanligt skulle han försöka springa iväg med dem och ha dragkamp.

Kastade jag två på en gång, blev han förvirrad över vilken han skulle återvända med, så han försökte valla den ena med tassen och nosen. Smart tänkt!



Sökövning
En enkel sökövning med dessa bollar, eller annan leksak är att trissa upp hunden en stund genom att leka med föremålet - för att sedan be hunden sitta utanför sovrummet eller liknande medan man lägger leksaken ganska synligt, exempelvis på täcket, innan hunden får komma in. På kommandot sök! (eller vad man nu föredrar) , låter man hunden gå in. Då den blir glad att hitta sin leksak passar man på att belöna, tar tillbaka leksaken och ber hunden gå ut och vänta igen. Nästa gång kanske man lägger en kudde i vägen, för att återigen bjuda in hunden på kommandot sök.

Vet hunden inte riktigt hur den ska reagera, eller vad den ska göra, så kan man hjälpa den på traven genom att lyfta på kudden och belöna så fort den tittar på leksaken eller liknande. Helt enkelt skapa uppmärksamhet mot det man vill att den ska hitta. På detta vis gör man det svårare och svårare för varje gång. Kanske gömmer man bollen under täcket. Om hunden inte visar något intresse i att leta, kan man förstärka genom att gnugga någonting som luktar gott på leksaken för att se om den kan ta mer hjälp utav sin nos istället. Leksaken blir då också mer åtråvärd.

Kvällspromenad
Tog också en promenad genom stan. Även om november är den tråkigaste månaden på året, så är det ganska vackert med alla ljus som reflekteras i vattnet.



2 comments:

  1. Kommer att tänka på när jag släppte ut min hund ur bilen hos bekanta, och dom hade alla hönsen på gården, han visste inte vem han skulle jaga, det var höns i varenda buske jag var ganska nybliven hundägare, men jag hade lärt mig att man skall springa ifrån hunden och jag sprang ut på en åker och han kom efter, vilken lycka jag kände då. Det var en labrador och ca 25 år sen.

    ReplyDelete
  2. Oj, vilken panik man fått! Samma tips fick jag och det har kommit till användning i hans yngre dagar. Alternativt gömma sig bakom ett träd, men finns det höns att jaga så är de nog mer intressanta. :-)

    ReplyDelete