Sunday, November 25, 2012

Söndagspyssel #4

Jag har mängder av recept på hundkex och hundgodis, men de är alltid till största del gjorda på spannmål, vilket jag inte är så förtjust i. Ett hundkex då och då är ok, men ska jag göra stora mängder så vill jag gärna ge något utav kött.

Därför bestämde jag mig för att testa på att torka kycklingfilé idag. Brukar köpa tuggben med torkad kyckling på, som alltid är väldigt populära här hemma. Dock består de bara av 10% kycklingkött (det som är rullat runt råhudsbenet) och det brukar bli så att Dante äter det goda och sedan struntar han i resten.

Kikade i köttdisken och där fanns 600 gram kycklingfilé för 39:90 pga kort datum. Perfekt! Benen med kycklingfilé på kostar ungefär detsamma (ca 30 kr för 3 st).

Sedan började en helt ny erfarenhet för mig. Skratta inte åt resultatet, men det är mitt livs första försök till att "filé-a". Efter 10 år som vegetarian tog jag för första gången filékniven i min hand och försökte få till tunna skivor. Det kändes konstigt, men kul att lära sig något nytt. Hade nog varit lättare om det varit fruset.

Som tur är behöver det inte vara vackert när en hund ska äta det! Det blev två hela plåtar och jag gjorde bara åt hälften av förpackningen.

Det enda man behöver göra är:

* Skiva kycklingen i tunna skivor. (Troligtvis lättare om det är fruset.) Storlek kan man bestämma själv, det går ju att dela dem efteråt. Gör man för tjocka skivor blir det svårt att få dem genomtorra.
* Lägg på bakplåtspapper.
* In i ugnen på 80 grader. Ha en liten glipa i ugnsluckan för att släppa ut fukt. Det tar ca +- 4-5 timmar och man tar ut dem när de är knapriga. Varierar alltså beroende på hur tjocka och stora bitar man valt att göra. Titta till dem då och då.
* Lägg efteråt på hushållspapper eller liknande för att eventuell vätska ska sugas upp, samt för att låta dem svalna i rumstemperatur.
* Förvara i burk med tättslutande lock.

Kommer en recension när proffset har provsmakat då de inte är färdiga än! Nu gottar de till sig i ugnen och efter 2 timmar ser de ut såhär:

Passar kanske bäst som belöning/godis hemma, istället för träningsgodis då man annars får vänta på att hunden ska tugga klart.

Uppdatering:
Recensionen på hur det blev hittar du här.

3 comments:

  1. Torkad blodpudding är också gott och torkad lever, jag har också köpt torkade fläsksvålar finns bland chipsen i livsmedelsaffären hittade dom på Willys i Borlänge köpte dom egentligen till mig själv, men dom är bra till hundgodis också, torra och inte kladdiga. Jag testade med bröd la ut bitar och svålar han tog svålarna först.

    ReplyDelete
  2. Blodpudding brukar jag torka och ha som träningsgodis, men ville ha något större/knaprigare. De är klara nu och ska bara låta dem svalna innan det är dags att provsmaka!

    Tack för tipset - ska hålla utkik! :-)

    ReplyDelete
  3. Det där såg riktigt smarrigt ut, Felix är stormförtjust i just kycklingfilé, så det där måste jag nog prova någon dag. Tack för att du lägger ut sånt godis som man kan göra själv.

    ReplyDelete