Thursday, November 29, 2012

3 månader senare - Hälsouppdatering

Tidigare under hösten var Dante mystiskt sjuk och jag fick aldrig veta vad som var fel. Troligtvis en infektion i urinblåsan. Det kan du läsa om i tidigare inlägg här (och inläggen efter): http://blogg.dt.se/gladatassar/2012/08/01/sjuk-over-en-natt/

Efter sista återbesöket då han friskförklarades efter ett positivt ultraljud och urinprov tyckte jag ändå att han åt och drack ovanligt mycket. Han har aldrig haft stor aptit och väntar oftast en stund med att äta när jag ställer fram mat, men under den här perioden slukade han allt direkt och visade tydligt att han ville ha mer. Han drack också ett par skålar med vatten per dag - vanligtvis går det inte ens åt en hel. Detta var troligtvis en biverkning på kortison och det verkar ha stämt då han nu är sitt gamla vanliga jag igen. Han dricker inte kopiösa mängder och maten är återigen sådär lagom intressant.

Han hade även lite övervikt som jag försökt jobba med. Har ökat motionen och varit mer noggrann med att portionera maten. Vi går längre och mer intensiva promenader. Kombinationen har lett till att han gått ned 3 hekto sedan i september. Ett tips om ni vill väga hunden hemma (och har en ras som ni orkar lyfta) är att först själv stå på vågen och notera vad ni väger, för att sedan lyfta upp hunden och ställa er där igen. Dra sedan av er egen vikt. Som bonus har min kondition blivit ännu bättre och har också märkt små förändringar på min egen kropp.

Kylan är på väg till helgen! Det är dags att plocka fram hans vintersortiment. Såhär såg det ut när vi flyttade till Falun för två år sedan, på väg till julmarknaden. Dante har overall, ett täcke och tasskydd på tassarna. Varje år är det många hundägare till hundar med pälsade raser som frågar mig vart jag köpt tasskydden då deras hundar får snöklumpar mellan tårna, alternativt köldkramp ibland och hoppar på tre ben:



En till bild från samma dag där han njuter av en smula vintersol - jag skyddar även öron och svans som det skulle vara monsterkyla:

2 comments:

  1. Är det monsterkyla, så ställer jag in promenaderna blir bara korta vändor så inte öron och tassar förfryses. Annars går det att gå en sväng men jag ser att Felix är lika frysen som en av taxarna var, så det blir nog till att köpa tasskydd till honom, ett täcke har jag redan som passade precis. Här uppe kan det bli riktigt griskallt med ner mot 35 minus, har även varit kallare vid något tillfälle. Den där overallen som Dante har ser riktigt mysig ut, vore något för en annan kärring med, hihi.

    ReplyDelete
  2. Vilken livsnjutare.

    ReplyDelete