Sunday, November 18, 2012

Klickerträning - nytt trick

Även om det varit plusgrader, så är Novembervädret ingen höjdare. Vi tog ändå ett par lång promenader igår, men satte sedan igång med lurig mental träning istället. För att lära in saker använder jag mig utav en klicker - en liten plastgrej med en knapp på. När man trycker in den, låter det "klick!". När man börjar använda en sådan så måste hunden klickas in, som det heter. Då trycker man bara på knappen och ger en godisbit och upprepar tills hunden förstått att när jag hör ljudet, så får jag något gott.


Tanken är sedan att man ska låta hunden försöka lista ut vad den behöver göra för att få höra klickljudet, vilket är väldigt bra träning för deras hjärnor. Dock måste man göra det i många steg, då man inte kan förvänta sig att hunden ska dra av ens strumpa direkt om det är det man vill lära in. Utan man börjar istället med att hålla fram foten med strumpan på och väntar tills hunden bara tittar på den, klickar och belönar några gånger, för att sedan vänta på att hunden kanske ska nosa på den, klickar och belönar. Upprepar några gånger och nästa gång kanske den måste nudda tån för att få höra klickljudet. De är ganska snabba med att förstå detta, så de testar snart allt möjligt. Det kan alltså ta flera dagar innan man lärt in hela sekvensen och man måste dela upp det i små steg, många träningssessioner och ha tålamod för att till slut komma till att strumpan ska av och hunden förstått vad du ville.

Klickern är bra för att den låter likadant varje gång, samt att man kan vara väldigt precis/exakt med belöningstillfälle. Man använder den för att träna både delfiner, hästar och andra djur. Det är ett sätt att arbeta som de förstår.

Har på detta sättet lärt in att exempelvis öppna frysen, släcka lampan eller städa (lägga saker i en korg).

Om ni är nyfikna på att veta mer, kan ni på denna länk läsa en introduktionsartikel till klickerträning: http://www.klickerforum.se/artiklar/kom-igang-med-att-klickertrana/
(Har man ingen klicker, så kan man använda en bläckpenna om den har en knapp som låter högt.)

Denna helgen försökte jag lära in att Dante skulle skilja på tumme och lillfinger på kommando - alltså att när jag säger "tumme", så skulle han nudda på min tumme med nosen. Började med att hålla upp handen och klickade då han tittade på den, gick vidare och han försökte först slå med tassen på den, bita på den, men när hans nos var just vid min tumme så klickade jag. Fortsatte några gånger och snart hajade han. Lade sedan på kommandot och sa "tumme", innan jag höll upp min hand. Eftersom han blir uppspelt väldigt fort, så kan jag bara träna ett par minuter åt gången, för att sedan ta en paus. Han ballar ur och börjar testa allt han kan, för att han vet att "något måste ju vara rätt".

Gjorde sedan samma sak med lillfinger och det tog ett tag, men verkade sätta sig. Mot slutet provade jag att säga båda kommandona, men det känns som att han chansade ibland, för att sedan byta om det inte kom något klickljud. Ska fortsätta idag.

Se koncentrationen nedan - jättestora ögon!



1 comment:

  1. Ögonen är nästan på väg att ramla ut. Jag hade en labrador för länge sedan, som jag gick lite för fort fram med, han skällde,slikade munnen och rullade runt samtidigt.

    ReplyDelete