Thursday, January 24, 2013

Friskvårdssim



En period under vintern då jag flyttade hit gick jag med Dante på friskvårdssim på Tasscompaniet här i Falun. Han var inte sjuk och behövde rehabiliteras, utan jag ville bara ge honom en möjlighet att jobba sig trött, eftersom vintern gav oss ganska begränsade motionsmöjligheter. Långpromenaderna han var van vid var inte längre en möjlighet i så många minusgrader. Brist på aktivitet ute, leder till desto mer pyssel inomhus, som nästan alltid innefattar någon typ av belöning=godis, så han hade dessutom ca 0,5 kgs övervikt efter att ha lagt på sig efter kastrering (mitt fel som inte minskade nog på mat).

Det var en otrolig upplevelse! Första gången simmade han bara i 3 minuter, med två pauser emellan, varpå tiden ökade lite varje gång. De sista gångerna simmade han i ca 20 minuter (dock alltid med två pauser), vilket är ganska lång tid då han sprattlar på väldigt intensivt.

Första gången såg han helt förskräckt ut, men sedan verkade han vänja sig. Jag kan aldrig påstå att han såg ut att tycka att det var härligt att gå i vattnet då det kanske var lite för kallt för honom, men han fick snabbt upp värmen och paddlade verkligen på extra mycket när vi peppade honom genom att ropa att han var duktig. Efter simningen var han alltid superglad och sprang fram och tillbaka i lägenheten med sina leksaker som en kossa på grönbete, för att till slut krascha och sova som en stock hela natten. Jag märkte också att han var mer orädd för vatten när vi var ute vid sjöar på sommaren. Han kunde gå i ganska djupt för att hämta pinnar. Tidigare doppade han i princip bara tassarna och sprang upp igen.

Jenny som jobbar på Tasscompaniet var underbar och sitter på så mycket kunskap. Hon gav mig många bra tips varje gång jag var där. Efteråt duschade hon Dante och torkade honom, samt stretchade honom litegrann.

Det var en för honom tuff (men skonsam) och bra träningsform som jag funderar på att fortsätta med.

Här nedan ser ni en film på hur det såg ut andra gången!

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=yElSabGpZ08]

1 comment: