Tuesday, January 22, 2013

Gustafskorvchips och dans

Vad gör man med en massa Gustafskorv? Jag köpte en hel del innan jul, för att ta med till släktingar. Korven blev kvar i kylskåpet och jag är vegetarian. Slängde dem i frysen och kände att det var dags att hitta på något utav den.
Frågade på ett hundforum om det var ok att ge i små mängder till hund, alltså en liten, liten bit, då och då, som belöning efter exempelvis kloklippning. Den innehåller inte lök, har hög kötthalt, men verkar vara ganska salt, så man ska inte ge mycket/ofta.

Eftersom mitt tidigare experiment med att torka kycklingfilé var en sån hit, så skivade jag en bit av korven ganska tunt och slängde in i ugnen. På ca 80 grader, med luckan lite på glänt. Korvbitarna har nu varit därinne i en timme och jag har vänt på dem en gång. Tanken är att det ska bli Gustafskorvchips! Vi får väl se om det lyckas. Eftersom jag hade en hel del, så kände jag att jag hade råd att misslyckas också. Det är så man lär sig. Rapporterar när experten provsmakat.

Medan korven blir klar har jag tränat tricks med Dante. Här har vi danskurs mitt i köket:

3 comments:

  1. Vilken härlig danskavaljer, inte är han nån sluddrande typ heller, utan nykter och städad.

    ReplyDelete
  2. Glömde att skriva om Gustavskorven, något som Felix blev stormförtjust i, han fick bara små, små bitar men blev helt tossig. Så jag är säker på att din chips går hem hos experten.

    ReplyDelete
  3. Hoho Dante har då en underbar matte som fixar så goda belöningar till honom. Sådana chips skulle nog till och med jag kunna äta. Älskar den korven, fanns inte i göteborg och när jag fick prova första gången var jag skeptisk. Konstigt innehåll ju ;) men frälst blev jag allt!

    ReplyDelete