Thursday, January 10, 2013

Tips för kräsna hundar

Jag har i perioder haft problem med att Dante ska vilja äta sitt torrfoder. Antingen tröttnar han på smaken, samtidigt som han varit väldigt känslig för förändringar och stress i samband med flytt eller annat som hänt. Han vill gärna äta samtidigt som mig och går jag ut ur rummet innan han är klar så springer han ofta efter utan att äta upp.

Då det inte är bra att byta foder hit och dit, så behövde jag få lite tips. Jag hade redan bytt ett antal gånger och utforskat dyrt vs billigt. I vad han tyckte bäst om eller hur han mådde märkte jag faktiskt ingen skillnad på, men på de billiga sorterna så märkte jag att man fick göra åt tre gånger så många bajspåsar. Gärna ha med sig 4 stycken på varje promenad. Så mycket utfyllnad och skräp som passerade kroppen utan att göra någon nytta.

Fastnade till slut för ett foder från Royal Canin som är anpassat för kastrerade hundar. Det gick bra i början, men sedan började han krångla igen. "Nae.. inte gott..det här vill jag inte ha tre dagar i rad.", såg man på honom när han luktade på det. Han vände och gick iväg.

Jag försökte att vänta ut honom och envis terrier som han är så vann han alltid. Efter en dag började hans mage låta som ett argt lejon och han kräktes t.om galla några gånger. Magen lät så högt att varken han eller jag kunde sova. Till slut behövde jag stoppa i honom någonting annat för att det skulle bli tyst. Och då vann han. Väntade han så blev det alltid något gott. Så höll det på..


(Dammsugar-Dante tror att han är osynlig när han väntar på mat som kanske råkar trilla ned.)

Fick jättebra tips från Jenny på Tasscompaniet. Hon berättade, precis som många andra sagt att ingen hund svälter ihjäl sig själv. Det var jag inte heller rädd för, men situationen var ohållbar då sömnen blev lidande. Hon sade att jag inte fick vara för snäll och jag skämdes lite, för det var ju ändå jag som gav mig hela tiden. Sedan sade hon att jag kunde köpa burkmat/blötmat och ha i kanske bara en sked, samt lite vatten, för att ge fodret smak av färskt kött. Även varmt vatten gör så att smaken kommer fram bättre. Det andra tipset var att ställa fram maten på bestämda tider. Hade han inte ätit inom en kvart/halvtimme, så skulle jag plocka bort skålen och inte ge honom någonting igen, förrän vid nästa utfodringstillfälle. Även skippa godis och sådant under tiden. Då han är ensam hund så har han ju inte heller någon konkurrens kring matskålen.

Efter mycket hårt jobb fungerade det! Tyvärr blir det ofta problem när jag är iväg och tappar rutinerna/han ibland får annat, men det är lättare att hitta tillbaka nu. Jag har fortfarande regeln att inte ge honom några tuggpinnar innan han ätit. Som med barn - inget godis före maten!

Mina tips om hunden äter dåligt av sitt foder:
(Obs - om hunden plötsligt tappar aptit kan det vara tecken på sjukdom, undersök detta först.)
1. Hitta ett bra foder - fråga gärna i djurbutikerna. Även om det kostar mer, så blir det inte så mycket dyrare per månad med tanke på att hunden behöver äta mindre för att få i sig det den behöver. Titta på kötthalt och så lite spannmål som möjligt.
2. Om fodret efter ett tag inte går hem/blir tråkigt - använd lite burkmat och rör ned med varmt vatten för att ta fram smakerna och ge det en mer lockande smak.
3. Använd fasta tider/sätt upp rutiner. Ta bort matskålen om hunden inte ätit inom 15-30 minuter. Nästa chans att äta får den exempelvis på kvällen, om detta är vid lunch.
4. Ge inte efter och kompensera med godis/annat. Det är lätt att tycka synd om hunden om den är hungrig men absolut inte vill äta. Hunden lär sig snabbt att det går att överlista människan.
5. Jag brukade under den värsta perioden berömma när han ätit upp och sedan ge något gott efteråt så att han skulle förknippa "äta upp tråkig mat = få något gott".

3 comments:

  1. Jag har också haft problem med kräsen hund och försökt olika foder, olika "topping", med vatten och utan vatten, osv... Hundar svälter sig kanske inte till döds, men min svälte sig så pass mycket att han bara åt på kvällen när han var ordentligt hungrig och alltid kräktes galla på morgonen. Det blev en ond cirkel och det spelade ingen roll hur uppfinningsrik eller "hård" jag var emot honom.
    Det visade sig att problemet hade en väldigt enkel lösning - färskfoder. Sedan vi började med färskfoder för några år sedan äter han fortfarande varenda måltid med god aptit, och talar även gärna om när det börjar bli dags för nästa mål mat.
    Färskfoder är väl också ungefär det bästa man ge sin hund (om man inte är duktig på hemlagat) eftersom det innehåller mycket kött och inte en massa utfyllnadsingredienser. Det är inte tillagat och "sterilt", det är vad hundar är gjorda för att äta. Enda nackdelen är att man behöver lite frysutrymme om man inte vill behöva handla ofta, men en liten extra frys betalar sig snabbt när man ser hur bra hunden mår. Man lär sig snabbt att komma in i rutinerna med upptining och sådant, och det känns bra att ge hunden något naturligt för den att äta.
    Alla gillar kanske inte färskfoder, men det finns många märken och smaker att välja bland, och de allra flesta både mår bättre (ang allergi och sådant) och äter mycket bättre när de får färskfoder. Jag är så glad att jag slipper oroa mig över min kräsna hund längre, för han är ett riktigt matvrak nu!

    ReplyDelete
  2. Tack för tipset! Jag har läst om BARF, men kände att det var för avancerat för mina kunskaper. Har hört talas om färskfoder, men aldrig kollat upp det. Köper man i djuraffärer eller via nätet på något sätt? Torrfoder känns ju inte så naturligt egentligen och jag kan förstå att man som hund tycker att det är tråkigt att äta dag ut och dag in. Enda jag ger är ju märgben ibland. Just nu äter han torrfoder utan någonting till, men vore kul om han faktiskt tyckte det var gott också. Ska Googla vidare. Det kan nog vara något!

    ReplyDelete
  3. Beroende på vilket märke man är ute efter är det olika lätt eller svårt att få tag på. Det enklaste är att gå in på tillverkarens hemsida och se vilka återförsäljare som finns i närheten. "Vom og Hundemat"
    säljs t.ex. på Silja Zoo i Borlänge, de har enbart kött i sina foder, med undantag av ett som även innehåller ris och som kan vara bra för dvärghundar och inaktiva hundar som lätt kan få trög mage, och kanske även hundar som har lätt att lägga på sig.
    De flesta andra färskfodersorter innehåller inte bara kött, men kötthalten är hög och det är ju mycket renare naturligare än torrfoder som kan ha en hel roman som innehållsförteckning.
    Vill man t.ex. ge "Bravo" färskfoder måste man åka till Gävle för att köpa. De andra har jag inte så stor koll på, men information finns på hemsidorna och de vanligaste märkena är nog Vom og Hundemat, Bravo, Nordic, Fodax, Klass och Priima.

    Färskfoder är alltså färskfrusen mat som måste förvaras i frysen. Man lär sig snabbt när man måste ställa morgondagens portion i kylen (eller framme) för att det ska tina till rätt tid, och sen är det bara en fråga om att komma ihåg det :) Men vid nödfall finns ju micron, eller torrfoder om man vill. Man kan ju även blanda färskfoder och torrfoder om man vill, då är det lättare för hunden att gå tillbaka till enbart torrfoder om man t.ex. ska ut och resa och inte vill ha med sig frysvaror. Jag blandade ett tag, men det var först när jag började med enbart färskfoder som hunden åt varje måltid med enorm aptit, dvs när han slapp torrfodret.

    Min ena hund äter Bravo special med vom. Det är precis som det låter - komage. Det luktar lite illa, men man vänjer sig, och han älskar det! Däremot gillar han inte t.ex. Bravo kyckling eller Bravo lamm. Men det som luktar värst brukar ju vara godast enligt hundar.. Den sorten är bra för honom som behöver ett ganska "smalt" foder. Även om vi måste åka till Gävle för att köpa det räcker det med en resa var tredje månad eftersom vi köper en hel kartong åt gången (där är vår extra frys guld värd). Han väger 5 kg och äter för ca 100 kr/månad.
    Bravo är smidigt för små hundar eftersom det är förpackat som burgare på 150 g. Upptinad mat håller ett dygn i kylen.
    Jag har även testat "Klass" färskfoder på honom, men det gillade varken han eller jag. Slabbigt och luktade vidrigt.

    Den andra äter Vom og Hundemat lax, han åt VoH hos uppfödaren och fick fortsätta med det. Det är lättare att få tag på eftersom det finns i Borlänge.
    Hans mat kommer i 500 g korvar, men de kan ligga 3-4 dagar i kylen (fråga mig inte varför det är skillnad?).
    Vom og Hundemat är dyrare, men hur mycket det blir beror ju på hur mycket hunden äter. Hans månadskostnad vet jag inte eftersom han bara är 8 månader och därför behöver mer mat än en vuxen hund och vi justerar efter hans hull.

    Det är ju en hel vetenskap och en djungel att hitta rätt foder, men det är värt att läsa på om färskfoder! Överlag brukar det också vara billigare att ge färskfoder än torrfoder, man betalar t.ex. inte för reklam och själva märket som man gör när man köper en Royal Canin säck...
    Det viktigaste är ju dock att hunden mår bra, äter bra och är fin i mage och päls, oavsett om den äter Icas torrfoder eller vad som helst.
    Lycka till!

    ReplyDelete