Wednesday, June 20, 2012

Åka tåg med hund

Imorgon tar vi tåget söderut för att fira midsommar på annat håll. Resan dit innebär 2-3 byten och sammanlagt ca 5 timmar på tåget. När man reser med hund så måste man sitta i en speciell del av tåget, där ca 4-8 platser är reserverade för resenärer med husdjur. Inte helt lätt om det är flera stora hundar och dessutom sådana som inte tycker om varandra. För mig går det oftast bra eftersom jag får plats med Dante i knät.

Konstigt nog är ofta djurvagnen näst intill serveringen också, så att folk måste kliva över alla sovande hundar med sina nybakta bullar eller korv med bröd som de precis handlat. Det kan sätta den bästa på prov! Men det är väldigt bra träning.

Det är lite lurigt för mig som är pälsdjursallergiker också (svårt allergisk mot katter), men det brukar gå bra om jag tagit en allergitablett. Sist vi åkte delade vi platser med två katter, två illrar och tre marsvin! Var rena cirkusvagnen. Och det är ett stort plus att man träffar andra hundägare vilket ofta resulterar i nya bekantskaper.

Som tur är tar Dante det lugnt på tåget och somnar alltid i mitt knä efter en liten stund. Första gången vi åkte var han lite orolig, men nu har han hajat vad det handlar om. Han bryr sig inte om någon skäller eller gnyr heller vilket är skönt. Tycker mig se ett tydligt samband mellan en stressad husse/matte och hur hunden reagerar. Är man själv lugn och avslappnad så tror jag att man hjälper till att visa att det inte är något att vara orolig över. Det kan också underlätta att ta ett djupt andetag och sucka lite, för att skicka lugnande signaler.


Sist vi åkte blev tåget inställt och vi fick åka buss istället. Kallt så fleeceoverallen var på.

För att få en lyckad resa, så brukar jag tänka på att gå tidigt till tågstationen så att jag inte behöver stressa och även promenera dit, istället för att ta bil/buss så att hunden får en rejäl promenad innan det är dags att sitta still så länge. Har man tunga väskor eller bor för långt bort är det ingen bra idé, men då kanske man kan ta en ordentlig sväng innan man tar sig dit.

Gärna låta hunden äta och träna lite tricks om man hinner med - då är hunden både rastad, motionerad, trött mentalt och redo att sova hela resan! Vet man om att hunden blir orolig eller nervös, åksjuk m.m. kanske man ska skippa en stor måltid precis innan.

Några korvbitar i väskan skadar inte heller. Glöm inte vatten!

No comments:

Post a Comment