Sunday, June 10, 2012

Söndagspyssel #2

Idag går ugnen varm! Har precis bakat en sats med banankex - ett recept jag fann i en hundkokbok för några år sedan. De fungerar bra att spara i en burk och jag brukar ge ett kex som belöning efter exempelvis kloklippning eller bad. Gjorde mina ca 2x4 cm stora och det blev ungefär 50 stycken. (Ska jag vara helt ärlig så åt jag faktiskt ett själv..)

Såhär ser de ut:


Och här kommer receptet:

ca 4 dl fullkornsvetemjöl
1 dl lättmjölk
1 mosad banan
1 msk ljus sirap

Ugnen ska vara på 150 grader. Knåda ihop allt till en deg och mjöla lite innan du kavlar ut den. Låt den vara ca 1 cm tjock. Skär i önskade bitar.
In i ugnen på bakplåtspapper i ungefär 30 minuter. Jag låter dem svalna/torka helt innan jag lägger dem i en burk.

2 comments:

  1. Dä ä kul å läsa din blogg, bara såru vet... :)

    ReplyDelete
  2. Kul att du gillar den! :>

    ReplyDelete