Monday, June 18, 2012

Storstädning av liten hund

Den fruktade dagen hade kommit - kloklippning och bad! Dante står förskräckt i badkaret med stora ögon och undrar vad det är för hemskt som ska hända. Det är svårt att analysera om han tycker om det eller inte. Någon njutning är det inte, utan han står still, nästan orörlig och väntar på att det ska vara över.

American Hairless Terriers har väldigt frisk, varm, mjuk och fin hud. Jag badar därför Dante väldigt sällan, kanske en gång varannan månad (eller som den där gången han rullade sig i räkskal, urk), dock duschar jag av honom om han blivit geggig eller så. Ser ingen mening med att torka ut huden med schampo och annat när den håller sig fin ändå. Klorna klipper jag och filar lite på varje helg, samt kollar igenom allt, men det var nu dags för en storstädning.

Några små kom-ihåg-tips om man ändå är igång med städning av liten eller stor hund:

  • Rengör inuti öronen, men var väldigt försiktig. Jag brukar använda en bit bomull och blöta ned den med lite ljummet vatten.

  • Städa även mellan "tårna", både på över- och undersidan.

  • Passa på att kolla igenom trampdynor, öron och tänder, så att allt ser helt, rent och friskt ut.

  • Se till att få hunden varm och torr efter bad.

  • Glöm inte att berömma under tiden och efteråt!

  • Det bästa är att vänja hunden vid regelbunden hantering från valpstadiet för att undvika "tjafs" varje gång. Det är också väldigt bra ifall det skulle hända en olycka/hundslagsmål och man behöver kunna hantera och hjälpa hunden.

  • Jag brukar inte låta hunden springa iväg direkt när jag är klar med de tråkiga bitarna, utan avsluta med en mysstund eller lite massage för att göra det till en positiv upplevelse.




Hundschampo med balsam för extra fin päls (hittade inget annat) sköljs bort. Missnöjdhetsnivå 4.



Yoda ger mig en misstänksam blick som ser ut att säga "Jag trodde vi var vänner".



Avslutar med en parfymfri fuktsprej som jag hittade på Apoteket.
Har man ett fantastiskt luktsinne vill man nog inte ha parfym på kroppen.


Närbild. Ren, mjuk och fin!

5 comments:

  1. Nämen oj, vad är det där för en söt filur!?
    Jag har en staffekille, kan det vara sådär han skulle se ut utan päls tro? Vet du om rasen är släkt med staffarna?
    Å tack för tipset om banankexen, dom måste jag prova! Diesel bara älskar banan.

    ReplyDelete
  2. Nämen oj, vad är det där för en söt filur!?
    Jag har en staffekille, undrar om det är sådär han skulle se ut utan päls tro?
    Tack för tipset om banankexen, de måste jag prova! Min Diesel älskar banan!

    ReplyDelete
  3. Vad kul att du hittat hit! Dante påminner lite om en staff i vissa drag, men har ju med fladdermus-aktiga öron och smalare kropp (dock bredare bröstkorg än Fox Terriers osv). American Hairless Terrier är egentligen en naken variant av en ras som heter Rat Terrier, ska skriva ett inlägg om det sedan. Rat Terriern i sin tur är från början en blandning av Fox Terrier och Manchester Terrier i grunden. Men går man längre tillbaka så finns det nog ett samband. :-)

    Testa gärna banankexen, tar inte många minuter. :> Ska posta fler recept sedan.

    ReplyDelete
  4. Hej!
    I stället för dyra hundschampon och fästinghaslband...köp Grumme tvättsåpa och schamponera din hund med i stället! Bra både för huden och håller fästingar borta! Garanterat effektivt och helt utan kemikalier..

    ReplyDelete
  5. Hej och tack för tipset! :-) Som tur är så får Dante inga fästingar - de verkar inte hitta något att fastna på eftersom han helt saknar päls, men visst är det onödigt med hundschampo. Föredrar något naturligt. Behöver ju bara skölja av honom med något som rengör lite milt. Ska testa nästa gång!

    ReplyDelete