Thursday, June 7, 2012

Bättre promenader del 2

Fortsättning på inlägget om bättre promenader: http://blogg.dt.se/gladatassar/2012/06/04/battre-promenader-del-1/

Gör någonting oväntat
Ibland vänder jag håll helt plötsligt, eller går ut i högt gräs/bland buskar fastän där finns en stig. Detta tycks få en slags "jaha, det är inte bara att fortsätta framåt"-aha-upplevelse. Man kan alltså behöva hålla koll på vart jag är på väg, så att jag inte försvinner.

Visa att du är en resurs/upptäcker saker
När Dante inte ser, kastar jag ibland i smyg ut en korvbit, eller gömmer en leksak under några löv/snö (beroende på årstid), sedan stannar jag och låtsas gräva lite. Han blir då väldigt nyfiken och springer och tittar vad jag gör. När han märker att jag hittat korv eller pipleksaker ute i skogen, så blir han väldigt imponerad och undrar nog hur han själv kunde missa något sådant. Jag är väldigt bra på att hitta skatter, så det lönar sig att vara i närheten.

Dra igång lek
Det räcker med några sekunder. Men överraskar jag med att börja tjoa och leka ibland verkar det som att det är ännu en anledning för honom att hålla sig i närheten. Han vill gärna vara med när det är något skoj på gång.

Dela ut uppgifter under promenaden
Jag brukar försöka hitta på lite utmaningar, såsom att hoppa upp på olika stora stenar, stockar, eller parkbänkar. Man kan försvåra genom att be hunden sitta ned på det den hoppat upp på, sitta kvar, eller göra något trick om den kan. Samma sak med att hoppa över saker eller balansera. Dante ser väldigt stolt ut när han klarar av någonting jag ber honom om och det tycks stärka självförtroendet på samma gång. I början var han rädd för att ta sig upp/ned på saker men nu flyger han upp bara jag pekar på något.









PassivitetDet svåraste som finns när man är en ivrig liten Terrier är att ha tålamod och ta det lugnt. Dante varvar upp väldigt fort och jag kan därför inte göra för många övningar i rad utan att han får fnatt och börjar köra hela sin repertoar (för att något av det han kan måste ju vara rätt?). Jag väljer få övningar och då och då. Därför är det också bra att ibland bara stanna och göra ingenting, sitta på en bänk och titta på fåglarna eller fundera över livet. När han varvat ner och varit lugn en stund så belönar jag och går vidare. Att ta det lugnt är alltså också en bra sak man får beröm av.

Lugn och ro
Även om det är givande och roligt med all träning så försöker jag att inte glömma bort att låta hunden "läsa tidningen" och bara vara. Jag inleder alltid med en bit där hunden får göra sina behov och kolla läget i området.  Jag tycker det ger bäst resultat att baka in dessa små övningar i vardagen - plocka fram dem då och då, påminna om att man är rolig och intressant. Någon liten sak hinner man oftast med, även om man har kort om tid.

Vinst
Förutom att hunden tycker att det är mycket roligare med en promenad där det händer saker, så har det för mig inneburit en stor skillnad i den respons jag får vid exempelvis inkallning, om jag bara vill någonting, eller i pressade situationer där hunden verkligen måste lyda. Det känns tryggt för mig att han lyssnar i alla situationer och att man inte behöver kommunicera via ett koppel.

1 comment:

  1. Så bra tips! Ska jag tänka på när jag skaffar vovve :)

    ReplyDelete