Saturday, June 2, 2012

Aktiveringsspel för en regnig dag

Det regnar och blåser från alla håll här i Falun. De flesta har nog en inne-dag idag.
Vad kan man hitta på förutom att ha en mysig kväll i soffan?
Jag brukar plocka fram några olika aktiveringsspel. Detta heter "Dog Smart" och går ut på att man ska gömma en godisbit under varje träkloss och att hunden sedan ska sedan lista ut hur man får bort dem för att hitta något gott under. Det är ett hål i varje kloss så att de kan känna lukten. Det är inte bara att välta dem, utan man måste lyfta dem rakt upp för att det ska gå vilket faktiskt kräver en del teknik.
Brukar säljas i de flesta djuraffärer och finns även i plast. Finns i olika storlekar beroende på hur stor eller liten hund man har. Det blir lite bitmärken i klossarna efter ett tag, men tycker det är väldigt hållbart ändå. Självklart behöver man inte köpa ett, utan man kan göra en egen variant genom att gömma godisar under tomma små burkar eller liknande!
Första gången kan man behöva hjälpa hunden genom att visa hur de ska göra, men sedan brukar de förstå. Jag brukar berömma honom efter varje kloss han lyckats lyfta upp, då jag märker att han blir mer ivrig i att jobba vidare. Då Dante nu kommit upp i expertnivå brukar det blir 3-4 omgångar i rad innan jag ställer undan spelet. Jag brukar även dela godisarna i mindre bitar om han spelar flera gånger.

Här ser ni hur det går till:

Spelet är fullt med godisar och Dante sitter snällt och väntar på startsignalen.

Halvvägs.
Nästan klar.

No comments:

Post a Comment