Wednesday, December 5, 2012

Aktiveringsspel under snörusk

Snörusk! Idag blev det bara en kort promenad då det snöade från alla håll. Varken jag eller Dante ville gå längre än nödvändigt. Inomhus är det också riktigt kallt idag, jag har två lager kläder och Dante fick ha overall även inne nu på kvällskvisten. Annars har han aldrig kläder inomhus, men det drar så när vi sitter på golvet. Eftersom utomhusaktiviteter går bort idag behövde jag hitta på något alternativ.

I ett av mina första blogginlägg tipsade jag om aktiveringsspelet Dog Smart - inlägget kan ni läsa här. Idag plockade jag fram ett annat aktiveringsspel, också gjort av Nina Ottosson, som heter Dog Spinny. Det är en väldigt enkel konstruktion. En rund platta med några hål/gropar man kan gömma godis i. Över det en roterande tunnare skiva med endast ett hål.

Snäll hund sitter fint och väntar på att jag ska fylla spelet med godisar:


Sedan lägger man en godisbit i varje hål/grop:


När spelet är fullt med godis, snurrar man skivan så att öppningen hamnar vid sidan av hålet och inte visar godiset:


Hunden ska sedan med hjälp av nosen eller tassen snurra skivan med hålet i, för att hitta godisarna som är gömda i hålen.

Ett, två, tre, varsågod!




Dante tycker det är jätteroligt och det går snabbt att göra iordning. Nackdelen tycker jag är att när hunden lärt sig hur den ska hitta godiset (putta skivan framåt), så blir det nästan löjligt lätt. Spelet i mitt tidigare inlägg kräver ändå mer jobb, även om hunden har koll på hur man löser det, men detta är bra som variation och passar kanske hundar som inte är så intresserade av att "klura" lika mycket.

Det finns även en plastvariant av det, samt olika storlekar beroende på hund. Den händige kan säkert göra ett eget själv. Annars säljs det i de flesta djuraffärer, eller djurtillbehörsbutiker på nätet.

3 comments:

  1. Så fräsig Dante är, jag förstår mycket väl att han inte ville vara ute i ruskvädret och jag håller med honom att det kändes ruggigt inne med. Här eldade jag i vedspisen hela dagen, tur att man har den annars skulle jag frysa mycket mera än jag gör.

    ReplyDelete
  2. Såg din blogglänk o ett liv med hund på fb :) Så jag kikade in och det här spelet har jag sett tidigare, tror jag ska skaffa hem lite skoj till min Elvis, kanske denna :) Det blir lite tråkigt nu när vädret är som det är en del dagar, märker att han blir lite rastlös och då är det ju kanon med lite rolig aktivitet inne :)

    Tack för tipset

    Penny

    ReplyDelete
  3. Kul att du hittat hit! :-) Spelet är väldigt lätt för hunden att lära sig, men tycker att det jag tipsade om i tidigare inlägg "håller lite längre" (tar längre tid att lösa) ur aktiveringssynpunkt i och med att det är svårare. Har sett att Djurmagazinet har en del olika varianter också - köpte en ny aktiveringsleksak där nyss som jag ska skriva om snart!

    ReplyDelete