Monday, December 17, 2012

Nya tänder

När jag skaffade Dante som också är min första hund, hade jag läst hundböcker i flera år och kände mig beredd på precis allt.

På något sätt så hade jag dock helt missat att de faktiskt tappar sina tänder. Det förvånade mig när det plötsligt låg en tand i mitt knä efter att vi lekt. "Hunden är sönder", tänkte jag. Men sedan kopplade jag snabbt ihop det,  även om det var en överraskning.

Såhär såg det ut precis när Dante fått en ny uppsättning tänder. Vilken krokodil!

3 comments:

  1. Visst tappar valpar tänder och det dröjer ett bra tag innan de fyllt upp garnityren fullt ut. Det är faktiskt skönt när valptänderna ryker, för de är så enormt vassa, Felix lyckades skada en valptand, vilket gjorde att den blev ännu vassare. Vilket i sin tur visade sig på våra armar, det var hål överallt efter denna tand. Dante har fina jämna tänder, ett riktigt terrier bett.

    ReplyDelete
  2. Ajdå! Ja, de var verkligen sylvassa. Det var svårt att veta hur man skulle få den lilla valpen att sluta bita så hårt, men för mig fungerade det bra att låta som att jag fick ont (pipa) och sedan ignorera honom. Lekte han lite lugnare så fortsatte även jag leka.

    Det blir fortfarande bitlekar ibland, men nu är han så försiktig att det inte ens känns.

    Lustigt, min morfar hade en Finsk Spets som bar vattenballonger i munnen utan att ha sönder dem, för att sedan gräva ner dem. Snacka om försiktig. :-)

    ReplyDelete
  3. Det finns hundar som kan bära råa ägg med, men det handlar mest om vuxna hundar. Roligt att höra att ditt pipande hjälpte för att få Dante att sluta bita hårt. Här fick vi lov att stänga in Felix i hagen, när han blev som värst, bara en stund så han fick se att om jag biter så där hårt då får jag inte vara med. Han lärde sig på ett par gånger, nu räcker det med att vi gnäller, för att han ska sluta, fast visst kan han bli lite hårdhänt fortfarande när han leker.

    ReplyDelete