Saturday, December 1, 2012

Härliga december

Äntligen snö! Har känt mig glad hela dagen när det varit både sol och glittrande snö. Runt -1 grader, så alldeles perfekt.




Har plockat fram mer av Dantes vinterutrustning. En svart overall med reflexer på benen. Skorna och selen har också reflexer, så han syns bra när det väl blir mörkt.



Då många tasskydd/hundskor har sömmar på insidan, så kan det lätt bli röda märken på tassarna. Är det dessutom slaskigt ute, så tränger fukt lätt igenom. Min mamma hade det fantastiska tipset att köpa bebisstrumpor och ha på tassarna, inuti tasskydden. Har nu använt det i ca 3 år och det är kanonbra. Tassarna slipper märken från sömmar och de hålls dessutom varma. Köpte 8 par nya igår, då förgående års strumpor börjar bli utslitna. Det är bra med några att varva mellan då de behöver torka på elementet mellan promenaderna om det varit blött. Brukar köpa de för bebisar mellan 1-2 månader. De hade bara lilarandiga med pingviner på Åhléns så det fick det bli! De syns ju ändå inte under. De var dessutom tjockare än de jag tidigare köpt där, samt längre, så de skyddar och värmer även benen en bit upp:

2 comments:

  1. Det verkar vara bra skor du köpt till Dante men jag har ett par frågor, hur sjutton fick du på Dante dem första gången och hur gick första promenaden i skor? Felix är tassfrusen, fast det klart vi har väldigt kallt, minus 30 i morse, sen har det varit mer är minus 20 hela dagen. Det blir snabba vändor varje gång han ska ut, inga promenader så vi har lekt inne i stället.

    ReplyDelete
  2. Jag har provat sammanlagt 5 olika sorters hundskor och de som varit lättast att ta på ser ungefär ut som en slags strumpa, med ett kardborreband runt som man drar åt. Första gången han hade på sig dem så gick han jättekonstigt och tyckte det var lite obehagligt, men jag gick ut en kort runda och uppmuntrade honom att följa med, gärna med lite godis. Sedan tar det några gånger innan de blir vana. Nu är det som att han får superkrafter när han har skorna på sig! Utan dem så går han väldigt försiktigt och gillar inte snön alls, med skorna så rusar han framåt.

    Jag brukar sitta ned på golvet eller på huk jämte honom och ta på skorna från sidan. Nu för tiden är han så van så han lyfter själv på tassarna när jag håller fram strumpan och skon.

    Lättast är nog att vänja hunden vid att man tar i tassarna då och då, håller i dem en liten stund och belönar. Dante har ju hållit på med det här sedan han var liten så det har varit mycket träning på vägen!

    ReplyDelete