Thursday, December 6, 2012

Allergi

Var nyss hemma hos en arbetskamrat som ordnat en jättemysig glögg- och grötkväll. Hade förberett mig med att ta en allergitablett då hon har en kanin, men redan efter 5-10 minuter började jag bli snuvig. Det blev värre och värre och innan det ens gått en timme var jag tvungen att gå hem då jag inte kunde andas genom näsan och halsen kändes svullen. Kunde inte koncentrera mig då näsan rann hela tiden och jag fick springa och snyta mig. Har fortfarande svårt att andas även om frisk luft hjälpte lite. Fy vad tråkigt.. Glömmer bort hur känslig jag är ibland. Enligt läkaren jag gjorde allergitest hos senast, var umgänge med katter förenat med livsfara för mig.

Det är sån tur att jag kan ha Dante. Typiskt att en person som älskar djur över allt annat ska vara så allergisk mot dem. Är så tacksam över att det här fungerar.

4 comments:

  1. Är man så allergisk mot katt, ska man inte besöka någon med kanin, då de har samma sorts päls. Jag är allergisk mot alla sorters pälsdjur men klara hund något så när, vissa sorter går inte alls. Lika med katt, det går skapligt så länge jag inte tar i dem. Häst verkar ha minskat med åren, för förr kunde jag inte gå där en häst gått före utan att bli snuvig och få kliande ögon, nu kan jag t o m gå in i ett stall. Jag skriver detta för att du ska veta att allergi kan ändras när man blir äldre, det kan i och för sig bli nya saker men vissa saker kan försvinna helt och hållet eller bara lite. Vore jag dig skulle jag höra mig för uppe på allergimottagningen om det fanns några sprutor man kan ta, förr fans det men hur det är idag vet jag inte. Jag har i alla fall ett kusinbarn som blev av med sin mycket svåra pälsdjursallergi fast detta var på 60-talet, så hur det fungerar idag vet jag inte. Lycka till i alla fall!

    ReplyDelete
  2. Det är likadant med mej, men jag kan ta i katter kaniner och häst, men tar jag mig i ansiktet svullnar jag upp, så jag måste tvätta händerna direkt. Hund går dock bra, trots att jag är pälsdjursallergiker, för hund har jag haft i 28 år.

    ReplyDelete
  3. Vi tycks ha samma typ av allergi - en del hundraser går bra för mig, främst strävhåriga. Katter är inte att tänka på och jag blir snabbt dålig i en djuraffär. Har dock kunna besöka vissa som har katt, om jag tagit en tablett innan och inte rört katten. Här blev det en väldigt stark reaktion nästan direkt.
    Har också märkt att hästar går bättre nu, har till och med kunnat rida två gånger på islandshästar här uppe i Falun. Nös litegrann, men inte farligare än så. Fast det var ju utomhus.
    Har funderat på allergibehandling, men det verkar vara metoder som inte är så beprövade än. Ska undersöka ämnet ändå. Tack för tipset!

    ReplyDelete
  4. Vad härligt att du kan ha hund ändå! När jag var yngre var jag livrädd för att det aldrig skulle gå, visste ju att det var ett liv med hund jag ville leva. Klarar dock av många raser, skulle säkert kunna ha pudel eller någon strävhårig terrier kanske. Nu blev det en nakenhund ändå, men får se i framtiden.
    Visst är det svårt att låta bli att klappa dem? Ibland tänker jag att det är värt att bli lite dålig för.

    ReplyDelete