Tuesday, October 9, 2012

Glädjerus!

Om hundar kan vara på olika humör beroende på hur de sovit och vad de gjort under dagen har jag inte funderat så mycket på. Tycker Dante har samma grundhumör varje dag - pigg på äventyr, glad och energisk. Däremot kan det smitta om jag är stressad när vi ska iväg, men jag märker då i hans avspegling utav mig att jag behöver ta det lugnare. På den punkten tror jag att sådan herre, sådan hund stämmer in. Det är sällan man ser en nervös person som har en helt lugn och trygg hund, jag har då inte mött någon.

Bild från idag mitt i allt - nyfiken i en kamouflagestrut:



Nåja.. vart var jag. Idag känner jag mig riktigt glad, fast mest för att pusselbitar börjar hamna på plats - jag har kommit igång med träning, jag har hjälp med Dante, jag får pyssla med lärorika och engagerande uppgifter på mitt arbete, har sagt hejdå till människor som gör mig ledsen och valt att fokusera på det som komma skall.

Nog om det, men jag tror det gör mig en mycket gladare och roligare matte, samt att det här glada smittar av sig. Idag efter vi handlat torrfoder så hoppade Dante i kopplet och jag förstod vad som var på gång. Gick till ett lämpligt ställe och släppte honom lös för en stunds terrierfnatt. Om man aldrig sett det så innebär det att hunden springer i vad som ser ut som 200 km/h - gör cirklar, nästan krockar med träd, gör hastiga vändningar och har andetag som låter som ett turbotåg (vad det nu är). Kan inte beskriva det som annat än en glädjeraket med svans. Det håller på tills energin tar slut. Hejar man på går det dubbelt så fort och jag sprang själv tills jag blev helt andfådd. Vilken härlig känsla! Tur att man har hund så att man kan springa runt så snabbt man bara orkar, tjoa och skratta utan att någon tror att man blivit galen.

Passande bild från helgen - nu blickar vi framåt!

No comments:

Post a Comment