Saturday, October 20, 2012

Lördagsgodis och frågan om formgivning

image

Allt ska inte mumsas idag, men ett par kex och en tuggpinne med något så konstigt som pizzasmak bjuds det på till kvällen. Fanns en hel del underliga smaker och färger som mer lockade hussar och mattar än hundars smakpreferenser. Jag köper oftast bara torkade djurdelar utan någon extra smak, färg, eller formgivning då hunden inte bryr sig ändå samt att det känns mer naturligt. Tuggmaterial som formats i olika storlekar kan vara vettigt för att hitta en lagom bit, men för min skull behöver det inte se ut som en tandborste eller dinosaurie.

Gjorde ett undantag när jag köpte dessa då jag vet att materialet som dessa är gjorda av (kokt råhud) håller att tuggas på väldigt länge och är populära hos min fyrbenta. Köper dock aldrig träningsgodis som bearbetats/formgivits för mycket längre. Dels för att Dante är kräsen och bara vill ha naturliga saker samt att det känns.. onödigt.

Kan tyckas konstigt att jag som varit vegetarian i flera år inte har något emot att plocka torkade grisöron där både hår och id-tatuering sitter kvar för att sedan se min hund äta det på vardagsrumsmattan. Men det är bra att det tas till vara på och det är ju precis vad det är, även om man lagt ner tid på att göra det hjärtformat. Alla glada förpackningar och färger är ju bara för vår egen skull - det ska se lite gladare, finare och mer sterilt ut. Hunden är köttätare och jag kan göra andra val om jag känner för det.

Visst lockar det oss som faktiskt håller i plånboken att köpa sånthär mer än saker som ser äckliga ut och hur mumsigt låter egentligen torkad fårstrupe eller tjurtestikel? Tuggpinne med pizzasmak är lite trevligare.

1 comment: