Monday, October 29, 2012

Kaniner och täcke med svansviftningsutrymme

Under helgen passade jag på att köpa ett nytt vinter-/värmetäcke och tog med Dante in i en djuraffär för att kunna prova ut rätt storlek. Ingen lätt uppgift - det var ungefär som att försöka få kontakt med ett barn som precis ätit två kilo godis och för första gången fått gå in på Disneyland. Ögonen var stora som tefat och öronen tycktes vara fulla med kola. Dock förståeligt, tänk alla dofter och spännande djur man aldrig sett förut:


Värmetäcket visade sig ändå bli helt perfekt! Som gjort för honom. Det är ett lite dyrare märke, men de har verkligen designat med hundens komfort i åtanke, istället för hur människor vill att det ska se ut. De har inga luvor eller liknande på sina produkter. Det är också slitstarka, värmande och funktionella material. Tyvärr prasslar deras vindoveraller för mycket för att Dante ska vilja ha på sig dem. Finns en uppsjö av storlekar - allt ifrån Chihuahua till Gran Danois, även specialanpassade täcken för Tax och andra raser med lite annorlunda kropp. Eftersom American Hairless Terrier inte finns med på deras storlekslista provade jag ut efter Border Terrier.

Har haft ett liknande täcke tidigare som blev för kort när Dante växte till sig. Nu är han färdigvuxen och kan ha det livet ut (om det håller). Det sitter så bra och täcker hela magen, går att justera, är fleecefodrat på insidan, har fuskpäls runt halsen och är klätt med ett vind- och vattentätt material på utsidan, samt reflexer på flera ställen. Även så kallade leglooops runt bakbenen så att det inte ska åka runt. Valde ett blått för att han ska synas bättre under den mörka årstiden.

Ser varmt ut på bilden, men är minusgrader och kall blåst, så han fick använda det redan på långpromenaden i lördags:


Svansviftningsutrymme! Gillar hur de tänkt till med att täcket är inskuret precis där svansen börjar, så att det inte är i vägen när man ska vifta på svansen eller behöva böja täcket om rasen har en svans som oftast är i stående form som Dante har (se även sista bilden).


Varmt och gott, sitter på plats och följer kroppen, men inte i vägen för rörelserna:

4 comments:

  1. Äntligen kom jag mig för att öppna explorer så jag kan skriva här.

    Ett jättebra täcke som du köpt åt Dante, det där företaget som gör dem har bra produkter. Vi hittade ett koppel som är helt suveränt, för Felix gör rätt så många ryck när han får syn på något. Det här kopplet har avlastande resår närmast haken, vilket gör att rycken inte känns för vare sig Felix eller oss. Vi har köpt både sele och halsband från företaget, jag är välidigt nöjd med deras grejer, skulle vara priset som är lite högt men man får verkligen valuta för pengarna. Det är även väldigt hållbara grejer, så jag tror inte att du blir besviken, men nu skulle jag vilja veta vart du fått tag på täcket, för det är alltid bäst att få prova.

    ReplyDelete
  2. Att titta på bilder av Dante på morgonen innan jag går till jobbet får mig på bra humör. Jag brukar titta på honom vid ca 5.30 och då har jag alltid ett leende på läpparna. Sen går jag ut med min egen bushund.

    ReplyDelete
  3. Inga-Lill: Vad kul att du hittat ett bra koppel! Jag har också en sele i mjukt läder från samma företag, köpte också en vadderad, men utan att prova och den passade förstås inte.. viktigt att ta sig tid att prova. Har också haft ett riktigt bra vinterhalsband från dem, som hade fuskpäls på insidan.

    Täcket köpte jag på Djurmagazinet i Borås. Har sett att deras produkter finns på nyöppnade Arken i Falun, samt på Djurmagazinet, men är lite osäker på om de hade täckena på det sistnämnda.

    Jag köpte en overall från dem på en hundmässa, som var gjord för Fox Terrier, men Dante var för bred över bröstkorgen, så den gick inte att knäppa i ryggen. Bäst att prova!

    Kristina: Glad jag blir att han kan få dig på bra humör! Också roligare för mig att skriva när jag vet det.

    ReplyDelete
  4. Tack för svaret! Jag hoppas att de tar in täcken både i Falun och Mora, så det finns möjlighet att prova. Annars får det väl vänta tills vi kommer ner till Västerås, för finns det inte där så har de i Stockholm för där köpte gubben kopplet. Eskilstuna har också mycket grejer från det här företaget.

    ReplyDelete