Friday, October 26, 2012

Solsemester

En smula varmare än i Falun, ingen snö och faktiskt ett värmande solsken. Kanske är det "värmen", att få träffa sin familj eller känslan av att vara någon annanstans som gör att energin fylls på.

Vi tog en morgonpromenad till en sjö där det bor en hel del fåglar. Har inte märkt någon riktig jaktinstinkt hos Dante, förutom att han gärna hoppar till framför en skata som kommer för nära eller lekfullt kan vilja jaga någon gräsand. Men så fort de flyttat på sig är det bra. En tuff utmaning för alla hundar är att vara passiva medan man (försöker) mata fåglar. Det svåra i den här utmaningen i mitt fal vore nog inte fåglarna, utan att han skulle vilja springa efter brödbitarna. Jag har inte provat det än och hade tyvärr inget bröd med idag, men vi tittade på lite avstånd ändå och han skötte sig duktigt. Pep en del för att han ville in och leka med dem, men tog det ändå lugnt när jag sade åt honom.

En svart svan simmar runt i morgonsolen:


Sedan träffade vi en underlig art, som jag inte riktigt vet vad den heter, nyfiken var den i alla fall:


Kan man få en pigg liten hund att sitta fint, medan det är en så spännande fågel precis bakom?



Sedan promenerade vi upp för "himlabacken" som förut alltid tagit musten ur mig, men nu kändes ganska lätt. Den leder till en fridfull bokskog där en väldigt vacker gammal träkyrka som är uppförd på 1690-talet står.


.. och till sist upp på ett berg för att blicka ut över sjön:

2 comments: