Tuesday, October 9, 2012

Strikt hundägaransvar - en lärdom

Skulle precis till att sova, men råkade just läsa någonting som gjorde mig upprörd. Det var angående den lilla pojke som blev attackerad av en Rottweiler i Brunnsparken i Göteborg.

Det fanns i nyheten en film inspelad med mobiltelefon kring händelsen. Den avslöjar inte hur händelseförloppet innan attacken gick till, men det man ser är en pojke som skriker och en hund som bitit sig fast i kläderna och inte vill släppa. Flera vittnen försöker få loss hunden och när de äntligen lyckas skyndar personen (bekant till ägaren) med hunden därifrån.

Oavsett varför det hände och hur det gick till så får man aldrig glömma att strikt hundägaransvar råder!

Även om jag har "världens snällaste hund" informerar jag alltid eventuell hundvakt om att jag inte vill att barn hälsar på honom. Jag är ansvarig om något händer och därför vill jag bara att det sker när jag själv övervakar det (som en hök) och dessutom kontrollerar hundens kroppsspråk. Barn kan agera snabbt och oväntat som hundar kan misstolka och det är vi som hundägare som måste skydda barnen.

I detta fall tycker jag att ägaren borde informerat personen som var ute med hunden om att alltid ha den under full uppsikt, speciellt nära barn. Och speciellt när man har en kraftfull hund. Visst, alla hundar kan bitas och jag vill inte svartmåla rasen, men det är en viss skillnad på en Rottweilerkäft och en Chihuahua-mun på en lite pojke, samt hur lätt det är att få loss dem. Min personliga åsikt är att man med kraftfullare ras måste ha extra förståelse för vikten av korrekt uppfostran eftersom man är den som ansvarar för konsekvenserna vid eventuell olycka eller felbeteende. Menar med detta inte att småhundsägare ska vara slappare på något sätt, men hade själv varit mer vaksam i vissa siuationer beroende på rasegenskaper och givetvis individ. Kraftfull kan även vara en mindre hund.

Det var hjärtskärande och tragiskt, för att inte tala om hur upprörd och rent ut sagt äcklad man blev när personen bara lämnar platsen, men jag ser det som en påminnelse till alla hundägare - en olycka kan hända även med snälla hundar/kunniga människor som håller i kopplet. Var rädda om barnen. Det är vårt ansvar.

No comments:

Post a Comment