Thursday, October 4, 2012

Påminnelse om reflex!

Efter att jag skaffat körkort blev jag extra noggrann och mån om att använda reflex när jag är ute och promenerar, både på mig och på hunden. Innan trodde jag att man syntes litegrann, men oj vad det är frustrerande med fotgängare som bara kliver rakt ut på övergångsställen i mörkret, även om man kör sakta. Jag vill från mitt håll när jag själv går inte riskera någonting heller. Uppskattas nog av cyklister med.

Om ni inte plockat fram någon typ av reflexer än så gör det! På morgonen är det fortfarande ljust när vi går första rundan, men på kvällen behövs det. Jag har testat lite olika varianter under åren - koppelreflex, blinkande halsaband m.m, men har fastnat för att använda en hederlig reflex-/varselväst. Den täcker halva hunden, är lätt att ta på, är inte i vägen och hunden ser inte ur som en blinkande julgran när den går omkring.


Mörkt och taget på 1-2 meters avstånd. Ser ni Dante? Det gula lyser upp litegrann.


Blixt, 1-2 meters avstånd. Med strålkastare från bil får man ändå en aning om att något litet tassar runt:



Sen får man inte glömma sig själv! Vore tråkigt att bli mos när man går till jobbet och alla har bråttom till sina arbeten. Ska se om jag hittar min egen reflexväst att ha på hundpromenaderna, men så länge så köpte ett par snäppband som jag fick tips om på bloggen i ett tidigare inlägg, samt en glad björn:




Var rädda om er!

1 comment:

  1. Glöm inte snäppbanden om du skaffar en väst, dom är jättebra det syns att det är något som rör sej, västen kan bli lite för still, armar och ben rör du hela tiden,överkroppen rör sig inte lika mycket.Jag tycker snäppbanden är överlägsna västen.

    ReplyDelete