Tuesday, August 21, 2012

Åskoväder!

image

Tänkte hinna gå en promenad innan de mörka molnen hittade på något, men himlen öppnade sig mitt i allt. Såhär mycket har det aldrig regnat när vi varit ute och vi galloperade hem i full fart! Ett mindre hav i mina skor och varenda plagg är vått. Regntäcket jag köpte åt Dante i en vildmarksbutik höll i alla fall mot vattnet. Det har fleece på insidan och är gjort av samma tyg som militäruniformer.

Dante är smått okontaktbar och undrar vad som händer när det dundrar så utomhus. Tog bilden precis när vi kom in och man ser på ögonen att han är rädd. Nu har jag torkat honom med en mjuk handduk och han har lagt sig i mitt knä. Jag låtsas som att allt är som vanligt, istället för att trösta och bekräfta hans rädsla. Snart är det nog över.

4 comments:

  1. Försök att spela lite musik nästa gång som åskan går, för det gjorde mina taxar mindre rädda för mullret och smällarna. För när det är tyst och hörs smällar, då förstärks ljudet ytterligare. Spelar du lite hög musik för Dante så behöver han inte se så här ängslig ut, jag tror att det hjälper. Om åskan är nära, så kan du ju använda något batteridrivet, dagens mobiler går det ju att spela musik ifrån.

    ReplyDelete
  2. Det är jättejobbigt att ha en hund som är åsk och smällrädd.För länge sen hade jag 2 hundar en labrador och en leonberger, labben kunde inget rubba men leonbergern blev fruktansvärt låg visste inte om han skulle ligga,sitta eller stå. Jag kommer ihåg att jag använde fetvadd i öronen.

    ReplyDelete
  3. stackarn! :( min hund bryr sig tack och lov inte ett dugg om varken åska eller smällar, eller höga ljud öht... men förebyggande så spelar jag upp åskljud och smällar lite då och då iallafall, går ju att söka upp filmer med ljud på youtube t.ex. :)

    ReplyDelete
  4. Bra tips med musik och/eller vadd. Brukar spela någonting i bakgrunden på nyårsafton, men han har inte reagerat även om han hört raketer och smällare. Skotträdd är han inte heller vanligtvis, men jag tror att dundrande åska är lite annat, eftersom ljudet är mer intensivt och långvarigt jämfört med ett kort skott.

    Det med förbyggande var ju bra med! Sett att man kan köpa CD-skivor med raketljud och sådant, men det finns ju lättare tillgängligt nu för tiden. :)

    ReplyDelete