Tuesday, August 7, 2012

Värt besväret

Åkte till djursjukhuset och köpte specialkost idag efter samtal med veterinären. Eftersom Dante inte vill ha vanlig hundmat - varken burkmat eller torrfoder, eller något annat för den delen heller, så började jag bli orolig. Han är fortfarande ungefär som vanligt, men man märker att han är lite hängig. Säger dock till när han måste gå ut genom att sätta sig upp och titta på mig och sedan springa till dörren. Han lyssnar och reagerar som vanligt. Har inte behövt gå ut fullt så många gånger idag och han har lyckats sova ordentligt mellan promenaderna.

Fick tips om ett burkfoder som heter Recovery och som bland annat används till hundar och katter efter operation. Det är väldigt högenergirikt. Frågade hur jag skulle få honom att vilja äta det och var skeptisk när de sa att de flesta brukar gilla det. Han ville ju inte ens ha en korvbit. Fick med en slags spruta man kan ladda med mat och spruta i mungipan som hjälp på vägen. Hoppades att jag inte skulle behöva göra det.



Lade ungefär halva på en tallrik och först tittade han bara bort, som när jag föreslår allt annat. Sedan provade jag lägga lite i min hand och då smakade han på det. Och sedan åt han upp allt på hela tallriken! Lade på resten ur burken och det gick ner det med. Han slickade till och med rent tallriken. Kändes som en lättnad.



Veterinären sade att de kan skriva in honom om han blir sämre och vägrar äta alls eller inte orkar upp.
Provsvaret kommer troligtvis imorgon eller på torsdag.

När jag var ute på senaste promenaden frågade en man om det var något fel på honom då han sett blodspår efter hunden och jag berättade vad som hänt. Han hoppades på det bästa. Omtänksamt när folk är uppmärksamma och bryr sig - det kan ju vara så att man själv inte märkt att hunden mår dåligt.

2 comments:

  1. Den där maten äter den kräsnaste jycke, har köpt det till en av mina hundar när han var sjuk.

    ReplyDelete