Friday, August 3, 2012

Korvmedicin

Ännu ett dygn har gått och det är samma status som igår - fortsatt mycket blod om inte mer. Fick gå ut tre gånger under natten och sedan ungefär varannan, till var tredje timme. Mer än igår. Ringde till veterinären och de ville att jag avvaktar ett dygn till, då det kan ta 2-3 dagar innan antibiotikan verkar. Frågade även om blodförlusten och om jag kunde göra något mer - tycker det kommer så mycket blod (och det är ju en så liten hund), men de sa att det oftast ser värre ut än det är. Om det inte var bättre imorgon så skulle jag höra av mig igen och åka in. Känns ändå bättre att ringa och höra en gång för mycket.

Medicinen har jag idag gömt i några korvbitar. Det fanns ingen misstanke om fuffens från Dantes sida och de slank ned snabbt. Smärtstillande/antiinflammatoriskt på bilden, tas i samband med antibiotika.



Vi mötte en söt liten Shi Tzu/Bichon Frisé-blandning som ville hälsa på senaste promenaden, men jag höll avstånd och berättade att han var sjuk och att jag inte ville riskera något. Ägarinnan tröstade mig med att han såg pigg ut vilket var kul att höra. Själv tittar man kanske bara efter vad som är fel när man är orolig. Han dricker mycket och äter normalt också.

När man är sjuk så har man bara en önskan - att bli frisk. Och det stämmer i det här fallet med.

Fick ett bra tips ifrån Inga-Lill i kommentarsfältet om att vindruvor och russin är farliga för hundar. En bra information till de som inte visste, eller påminnelse om någon glömt. Tack!

3 comments:

  1. Jag lider verkligen med dig, har själv haft sjuka hundar såjag vet vad det handlar om så ring du till sjukhuset om du är orolig. Han har verkligen söta kycklingarmbågar.Tänker på er.

    ReplyDelete
  2. Tack för att du tänker på oss - jag tror faktiskt det hjälpt, för det verkar lite bättre idag!

    ReplyDelete
  3. Såg i svaret du gav lite för några dar sen att du gett Dante ägg, det var väl bara gulan hoppas jag för vitan är giftig för hundar. Sen är det flera saker som man inte ska ge till hundar, rå potatis och råa morötter är inte bra, inte heller avocado. Sen har vi det här med ben, inga ben som börjar på F får ges till hundar. Med andra ord, fisk, fågel och fläsk, de splittras lätt och kan sticka hål på tarmarna. Choklad vet väl alla vid det här laget, så det hoppas jag ingen hund får.

    Rimadyl är bra medicin, har fått det flera gånger till mina taxar, när de levde. Veterinärerna i Norge brukar skriva ut den medicinen.

    Hoppas att Dante blir frisk.

    ReplyDelete