Thursday, August 16, 2012

Slut på krut

Medicin och återhämtning verkar tära på kroppen. Idag var Dante väldigt långsam utomhus. Som om han vore gammal. Han brukar ha ganska bra krut i sig på alla våra promenader, men nu har han gått ett snäpp bakom mig hela tiden och sett allmänt trött ut. Somnat direkt när vi kommit hem osv. Jag har kollat igenom tassar, kontrollerat tandkött och känt igenom kroppen för att se om något verkar ömma, men det ser bra ut. Eftersom han äter helt normalt/bra och dricker (som en häst), så verkar det bara vara utmattning. Jag försöker sakta ned mitt tempo och ska inte gå några längre rundor förrän han är pigg igen. Självklart ringer jag veterinären om han verkar dålig, men det tycks som sagt bara vara trötthet. Kanske inte konstigt när kroppen haft att göra i två veckor.

Mörk bild, men här vilar han på min arm medan jag försöker skriva på datorn:


Igår övade vi på passivitet genom att sitta ute i gräset i centrum. Tycker det är väldigt viktig träning, som jag tyvärr ofta glömmer bort. Det är väldigt praktiskt om hunden kan ta det lugnt där det rör sig folk. Det är svårt att prata med någon bekant om hunden hela tiden drar i kopplet, gnyr eller stör. Vi har en del kvar att öva på där då han gärna blir uppspelt när det händer saker. Han kan sitta still en stund, men vill sedan gärna vidare, eller måste gå runt hela tiden. Så passa på när det är fint väder! Ta med något att äta, eller köp en glass och sitt ned en stund. Beröm hunden när den slappnat av, antingen muntligt, genom att klappa den eller med en godis/leksak, vad som nu passar. Jag arbetar med att ignorera om hunden blir hispig eller gnyr. Och är man själv lugn så brukar det ha bra inverkan. Det blir extra svårt om någon annan rolig liten hund, eller ett glatt litet barn vill gå förbi!

5 comments:

  1. Med tanke på törsten och det ständiga kissandet, tänker jag direkt på diabetes. Visst kan hundar oxå få det? Eller nån lindrig variant av bukspottkörtel-inflammation med svaj på blodsockret som följd.. Det är ju den som producerar insulin. Kanske inte förklarar blod i urinen men ändå.
    Hoppas att du får svar snart.

    ReplyDelete
  2. Tanken har också slagit mig med diabetes och det är helt klart värt att kollas upp. Nämnde det hos veterinären på första besöket då han druckit mer än vanligt denna sommar, men vi diskuterade att det varit varmt och så. Den enorma törsten har kommit i samband med kortisonet och jag läste på olika forum att det är en vanlig biverkning. Dock drack han jättemycket efter han fick specialkost med.. så jo, ska fråga om det kan ta några prover på vårt återbesök. Lätt att koppla törst till olika saker annars, ny mat eller någon tuggpinne. Bra med ett par extra uppmärksamma ögon - tack!

    ReplyDelete
  3. Om han fortsätter att vara så där slö, får du nog ta med Dante till veterinären, för det är inte normalt om det fortgår. Annars kan faktiskt hundar bli lite slöa under tiden de äter antibiotika men det sista han fick var väl kortison och det har motsatt effekt på kroppen. Kortison är höjer adrinalinhalten i kroppen och man blir aktiv, fast alla kanske inte reagerar lika. Dock har det mycket biverkningar, som det där med binjurar, de kan få för sig att sluta producera insulin. Jag vill inte skrämma dig men jag vill att du ska veta vad för sorts medicin du fått. Både läkare och veterinärer är pigga på att skriva ut kortison, de tycker att det hjälper mot allt men glömmer så lätt medicinens baksida.

    Hoppas i alla fall att Dante piggnar till och är sitt vanliga jag om ett par dagar.

    ReplyDelete
  4. Som jag skrev så åker vi givetvis till veterinären om det fortsätter såhär. Han har blivit extra pigg till och från, varierar under dagen, men har inte märkt slöhet förrän idag. Började idag trappa ned från en hel till en halv tablett kortison, kanske kan det spela in. Läst på FASS och olika hundforum om biverkningar och som du skrev tycks de vara många, så jag har försökt vara uppmärksam på förändringar. Det är nog helst något man vill undvika, men eftersom provsvaret inte visade något och antibiotikan inte hjälpte så fick de nog ge något som i alla fall var en temporär lösning eftersom urinblåsan var så irriterad. Tack och lov blodet borta och aptiten finns där. Fortsätter hålla ögonen öppna. Tack för tipsen!

    ReplyDelete
  5. Jag kan bara instämma med övriga, och tänker mycket på dej o Dante.

    ReplyDelete