Thursday, August 2, 2012

Ingen förändring än

Läget oförbättrat hittills, men det har ju bara gått ett dygn sedan jag fick antibiotika till Dante, så det bör börja bita snart. Fick gå ut kl 03 inatt, då jag vaknade av att han smög runt på vardagsrumsgolvet och tänkte försöka kissa. Hoppade i ett par byxor och en jacka och skyndade ut. Blev påmind om hur det var under valptiden när man skulle ut i princip hela tiden.

Det har blivit många korta promenader idag och det kommer nästan enbart rödfärgad urin. Förstår fortfarande inte hur det kunde bli så illa över en natt bara. Ska nog passa på att ringa veterinären imorgon och höra om det finns något mer jag kan göra.

Tröstar mig med att han äter med god aptit, dricker och till och med vill busa lite, men försöker att inte uppmuntra det då jag tänker att han kanske inte ska hoppa upp och ned/anstränga sig om det ska läka. De smärtstillande medicinerna verkar ändå göra så att han inte känner av något.

Han lyckades sova ett par timmar på min mage på soffan nu under kvällen, men annars verkar det vara svårt för honom att sova mer än 2 timmar i rad, vilket är förståeligt eftersom han känner att han måste ut snabbt igen.

Hoppas att det går åt rätt håll snart.


Vilar i mitt knä med sina söta kycklingarmbågar.

4 comments:

  1. Jättetrevlig blogg. Håller tummarna för Dante

    ReplyDelete
  2. Hoppas du får positiva besked från sjukhuset och att Dante snart är sig lik.

    ReplyDelete
  3. Både jag och gubben har haft hundar i hela vårt liv (50 år) men ingen av oss visste att vindruvor och russin, är väldigt farligt för hundar. Detta höll på att sluta i katastrof, då Felix som bara är en liten valp, fick smaka vindruvor. Han blev jättesjuk och kunde inte kissa, han skrek när han var ute, sprutdiarré men inget kissande alls. Jag slängde mig på telefonen och ringde veterinären, efter att ha kollat runt lite på veterinärsaiter ute på nätet. Veterinären visste att vindruvor var farligt men han hade aldrig träffat på någon fyrbent patient som ätit det. Hundarna kan få njursvikt och då blir det riktigt illa. Som tur var hade inte Felix fått så många och de var små, jag fick i alla fall order att vätska upp hunden ordentligt, massor med blött så mycket som jag kunde få i honom. Skulle det bli värre fick jag naturligtvis komma in med honom. Som tur var så löste det sig, Felx friskande till och jag har äntligen pustat ut. Nu vet jag att aldrig låta vindruvor eller russin stå framme så en sugen hund kan få tag på det. De vanliga sakerna som hundar inte tål vet jag sen länge om men vindruvor har jag aldrig hört, det har ingen av mina hundvänner heller hört talas om. Så lätt kan det gå från att ha varit en fullt frisk jycke med massor av spring i benen, till att bli dödligt sjuk. Så jag vet precis hur du känner dig, efter att ha haft hund i hela mitt liv så har man varit med om sjuka hundar flera gånger. Fast det är första gången som jag av okunskap nästan tagit livet av en hund.

    Hoppas att Dante frisknar till, för han är så där riktigt gos söt.

    ReplyDelete
  4. Kristina: Vad glad jag blir att du tycker om att läsa min blogg! Det blir roligare och mer motiverande att skriva när man vet om det. Och tack för att du håller tummarna!

    Inga-Lill: Tack för att du också håller tummarna! Och det är alltid jättebra att få höra andras erfarenheter. Detta är ju min första hund, så det är mycket kunskap som kommer utefter vägen. Vilken tur att du ändå kunde härleda det till att han fått äta vindruvor. Det är så svårt när de själva inte kan tala om varför de har ont. Jag har läst det någonstans förut, men visste inte att det var samma sak med russin. Som tur är har jag aldrig gett Dante det.

    Har försökt fundera på om han ätit något annorlunda senaste dagarna, men han har bara ätit vanlig hundmat/tuggpinnar och någon korvbit/ägg under förra helgen. Han äter och dricker också som vanligt och är ganska pigg, vilket ger mig hopp.

    Kul att ni kommenterar!
    /Katarina

    ReplyDelete