Monday, August 20, 2012

Vardagslydnad

Egentligen tänkte jag lägga all träning åt sidan tills Dante ätit färdigt sin medicin, men det riktigt märktes hur ivrig han var på att få hitta på någonting. Inkallning och några "sitt kvar" kändes harmlöst och lagom avancerat. Tycker båda saker fungerar riktigt bra i praktiken, men jag fortsätter att öva, så att det alltid är färskt i hans minne. Det är bra att ha finslipat så mycket som möjligt om det skulle uppstå någon farlig situation någon gång där hunden inte får tveka när man ropar. Kul att se att han var på hugget!

Kommandot "sitt" och "sitt kvar", med fin ögonkontakt:


Jag vänder mig om och går ca 20(?) meter bort. Det är ju nästan så att man behöver ett förstoringsglas. Men det är ingen hare, utan en duktig liten hund:


Och favoritbiten - kom till matteeee!

2 comments:

  1. Dante är en jättduktig hund, du har verkligen tränat honom riktigt ordentligt. Jag håller på att träna Felix, inte så långa pass men i stället varje dag, han är så enormt busig så det skulle inte fungera med några längre stunder. Vi försöker i stället lägga in det i vardagen, som när han vill ha en godbit, så måste han sitta för att få det. På så vis så går det lättar att lära sig orden, ligg är något som vi bara tränat på en kort tid, men det ger sig väl så småningom. Stanna är ett annat uttryck som jag använder, rätt så ofta för att han ska få in det i huvudet. Det sägs att Jack Russel är en lättlärd hund och visst är den det men också en mycket busig och envis hund. Jag som tyckte taxar var envisa men det var ingenting mot denna jycke.

    ReplyDelete
  2. Dante var väldigt vild och envis när han var yngre också. Även om det inte kändes som att det fungerade eller hade någon effekt när vi tränade just då, så föll alla bitarna på plats när han blev lite äldre och mognade.

    Även om han är lugnare nu så tröttnar han också snabbt utav enformig träning och blir ointresserad eller börjar leka istället. Tränar hellre någon minut varje dag, än att tråka ut honom. Receptet för en lydig terrier är nog att motivera dem på rätt sätt, precis som du gör.

    ReplyDelete