Sunday, August 19, 2012

Söndagspyssel #3

Om man som mig har en hund som är expert på att ha sönder mjuka hundleksaker på så kort tid som möjligt, för att sedan dra ut all stoppning och sprida ut den, så tröttnar man på att köpa nya efter ett tag. Visst finns det hållbara leksaker i latex och liknande, men de verkar inte vara särskilt roliga.

Det här tipset hittade min mamma i någon tidning och det är nog den snabbaste hundleksak man kan pyssla ihop! Det enda man behöver är en strumpa och tidningspapper. Eftersom torktumlaren verkar vara en passage till något parallellt universum dit vissa strumpor verkar fara, så får jag ofta över ensamma sådana. Istället för att slänga dem kan de komma till användning:


Dra loss några sidor utav tidningen och knyckla ihop. Inte till hårda små bollar, utan bara lite. Tryck sedan in tidningspappret i strumpan, så att den blir ganska kompakt, men ändå mjuk. Lämna en bit över så att du kan göra en knut på den i änden. Tadaa - en strumpkorv:


Klart! Konsistensen verkar vara fascinerande att bita på. Hemma hos mina föräldrar har Dante en hel låda med leksaker och han brukar alltid hämta en sånhär, före alla andra "fina" köpta saker. Som med alla leksaker bör man ha koll på hunden så att den inte biter sönder eller äter upp någonting, men de här brukar i alla fall Dante aldrig riva sönder.

Det blev succé även den här gången. Den luriga blicken som säger "försök ta den":


Dragkamp!

2 comments:

  1. Såna där strumpkorvar har jag jämt gjort åt mina hundar, för dels kostar de inget, man har ju allt hemma och dels så gillar hundarna dessa korvar. Jag sparar även tomma kartonger, hushållsrullar och toarullar. En tom hushållsrulle är en underbar godisgömma, peta in ändarna så det blir tätt i den ena, fyll i några godisar, täpp till den andra änden. Vips så har du världens roligaste gömma, för att försvåra lite stoppa i hopknycklat tidningspapper innan du viker in ändarna på rullen. Kartongerna kan du också stoppa godis i, för att göra det svårare så kan man ta först en liten kartong, som läggs i en större kartong, alltid roligt att öppna paket. Detta roar hundarna och de måste använda hjärnan, finns inget som tröttar en hund så mycket som att använda hjärnan. Bra att ta till om du har en mycket busig och aktiv hund, som inte blir trött av promenader.

    ReplyDelete
  2. Visst är det bra att få användning av saker hemma! Toarullen har jag skrivit om lite tidigare i min blogg: http://www.dt.se/djurliv/blogg/gladatassar?url=http://blogg.dt.se/gladatassar/2012/06/12/klassikern/#DTTop

    Dante är så snabb bara, så de håller bara någon sekund. Tror han blivit något utav en expert. Får försöka göra det svårare. Hade inte tänkt på att lägga lådor i varandra - bra tips! Skriv gärna om du kommer på fler saker.

    ReplyDelete