Friday, August 24, 2012

Säkerhet för hundägare

Idag har jag funderat på vilka nackdelar hundägandet för med sig, förutom de vanliga argumenten kring att man kan bli väldigt låst i vissa situationer, samt att de har ganska kort livslängd. Noterade att det börjar bli mörkare ute och kom att tänka på hur det känns under den där sista promenaden man tar på kvällen.

Jag har aldrig känt mig rädd för mörker eller utav hur ensligt och tomt det kan kännas i en stad på natten. Tvärtom kan jag tycka att det är vackert, rofyllt och intressant att världen ser helt annorlunda ut utan dagsljus. Byggnaderna går från vackra till lite kusliga och man ser ofta djur som inte vågar sig fram på dagen. Jag känner mig avslappnad och det är skönt att få gå i sina egna tankar, utan mycket trafik som stör.



Tyvärr har jag också träffat min beskärda del av obehagliga eller hotfulla människor, vilket givetvis känns mer riskfyllt på natten, speciellt om man går ensam. Hade jag haft en stor hund med vaktinstinkt hade jag nog känt mig mer trygg, men i mitt fall känns det mer som att det är min uppgift att skydda. Även om Dante tycks älska alla människor så har han ändå reagerat när någon betett sig på ett otäckt sätt. Exempelvis om någon varit berusad och samtidigt varit väldigt högljudd samt påstridig. Då kan han få ur sig ett par skall och rusar framåt i kopplet för att försöka skrämma bort dem.

Nackdelen med att gå i stan på kvällen/natten med hunden är att man behöver ta sig till någon lämplig plats att rasta hunden, vilket oftast innebär park eller annan gräsmatta som inte tillhör ett hus. Tycker det lyckligtvis är bra upplyst här, men det kan ändå kännas otryggt när det finns stora buskage och träd som skymmer.

Min uppfattning av att bo i Falun, vilket jag snart gjort i två år, är att det är en trygg och lugn plats. Mycket bättre än i min hemstad. Tråkigheter kan dock hända överallt, så jag tror att det är bra att ha några saker i bakhuvudet. Jag går absolut inte och ser mig omkring hela tiden eller något sådant, men jag har gjort några saker till vana:

* Gå där det är relativt upplyst.

* Undvik att välja områden/vägar där du inte kan ta en alternativ väg om du möter någon som är hotfull. Alltså exempelvis en smal gata.

* Lyssna inte på musik, så att du är uppmärksam på om någon går bakom dig och försöker prata med dig.

* Undvik att uppmuntra konversationer med påträngande berusade/påverkade människor. (Dock kan att totalignorera göra folk väldigt upprörda med.) Jag brukar svara kort, med neutral ton och gå vidare.

* Att ha någon typ av överfallsspray, eller larm (fast bryr sig någon om det piper ute?) i jackfickan kan kännas tryggt. Finns lagliga varianter. Lätt att glömma att ta med sig, men under hösten/vintern brukar jag ha samma "ut-med-hunden-jacka" och brukar då ha detta i fickan.

* Ha med telefon, men gå inte och surfa/använd den hela tiden, håll ögonen öppna.

* Det har hänt att folk försöker inleda konversationer genom att fråga saker om hunden, för att sedan gå över till annat. Säg att du har bråttom, ska möta upp någon och inte hinner prata om det känns fel. (Lita på magkänslan, vilket kanske egentligen är att man snappar upp små signaler i personens kroppsspråk eller sätt att uttrycka sig, som inger känslan av att något är fel.)

* Glöm inte reflex! Detta måste jag bli bättre på själv. Har det på både mig och hunden under hösten och vintern, men brukar glömma på kvällen. Sätt gärna en på kopplet också.

Var rädda om er i natten. Har ni något tips? Kommentera gärna!

3 comments:

  1. Nu bor ju jag i skogen, i alla fall nästan och det jag behöver orora mig för är nog mera de fyrbenta rovdjuren. I det fallet ska man lite på hundens signaler, det syns på alla hundar att det finns rovdjur i närheten, om de skyggar, morrar dovt, går och tittar sig runt omkring och vädrar. Sen om hunden går baklänges och morrar dovt, då går jag in och hämtar ficklampan, går sen ut själv och då har det hänt att jag hittat färska spår av varg eller björn.

    Kanske hunden reagerar likadant om det är något oförväntat i en stad, någon mycket berusad människa eller någon annan som hunden upplever som misstänksam. I alla fall så ska man lita på sin hund, för den känner, hör och känner igen dofter långt före innan man själv är medveten om dem.

    ReplyDelete
  2. Jag köpte för något år sedan en fodrad reflexjacka, den har varit jättebra för man syns ganska dåligt på dagen i novvember också inte bara på kvällarna. Sen brukar jag använda snäppband på fotlederna, man syns väldigt bra med dom. Det är väldigt andvändbara grejer Jacka behöver man och snäppbanden är enkla och snabba att sätta på.

    ReplyDelete
  3. Att inte bara lita på magkänsla utan även hunden var bra att ha i åtanke.

    Tack för tipsen på snäppband! Köpte några med kardborre förra året, som man kunde sätta runt ben och armar, men tyckte de höll dåligt och trillade av. Tappade nog bort varenda en.

    Använder reflexväst på hunden och testade förra året en slags blinkande lampa man kunde fästa på kopplet eller halsbandet, men den var så stor, så det fungerade inte riktigt på en så liten hund. Den var i vägen.

    Kanske borde investera i en ny hundjacka till mig själv som syns bra.

    ReplyDelete